„Sunt la mentruație și nu am voie să merg la biserică”. Asta spun cele mai multe femei, după ce au auzit această idee în familia lor sau la preoți. Ei bine, da, unii dintre reprezentanții Bisericii Ortodoxe le sfătuiesc pe doamne și domnișoare să nu intre în lăcașurile de cult dacă sunt în acea perioadă delicată a lunii. În plus, potrivit mărturisirilor acestora, femeilor le este interzis să se roage chiar și în curtea bisericii. Există însă și mulți preoți, care nu sunt de acord cu cele menționate mai sus.
Părintele Argatu sfătuia să ne rugam acasă şi să nu intrăm în Biserică până în ziua a opta. Nici in curte nu poţi asculta Liturghia lipită de zidul Bisericii, pentru ca curtea oricărei Biserici este sfinţită de episcopul locului, conform cuviosului Ilarie.
„Mulţi vor zice că asta e legea veche, dar Măicuţa Domnului a respectat-o, deşi era pururea curată fecioară! De aceea, tu ca femeie trebuie să urmezi acest exemplu, să nu vii la Biserică şi să nu te atingi de cele sfinte atunci când borhotul pântecelui se revarsă. Nerespectarea acestei rânduieli este MARE PĂCAT, pentru care vei da seamă”, scrie cuviosul Ilarie pe blogul personal.
Cum vă spuneam și mai sus, unii dintre preoți susțin că nu e păcat să mergi în biserică și să te rogi, deși ești în acea perioadă a lunii. Totuși, subliniază aceștia ar fi bine ca femeile aflate la menstruație să nu atingă sfintele icoane și să nu se împărtășească.
Răspunsul la întrebarea: „În ce constă necurăția femeii la ciclu?”, l-am găsit în Canonul 1 al Sfântului Atanasie cel Mare care spune: „… Spune-mi mie, iubite și prea cucernice, ce păcat, sau necurăție, are o scurgere firească. Această ar fi tot așa că și cum cineva ar voi să aducă învinuire pentru secreția ce se elimină prin nări, și pentru scuipatul ce se elimină prin gură; dar avem să spunem încă mai multe și despre curgerile din pântece, care sunt necesare celui viu pentru viață”.
Ciclul lunar nu îndepărtează pe nimeni de la rugăciune. Nu cred că cineva se oprește sau ar trebui oprit din vorbirea cu Dumnezeu din acest motiv. Sfântul Atanasie cel Mare vede în neparticiparea femeii la viață din biserică în perioadă ciclului o amăgire a diavolului care trebuie înlăturată.
De unde atunci neînțelegerea legată de faptul că femeile nu au voie să meargă la biserică în perioada menstruației?
Există un canon atribuit Sfântului Dionisie, Arhiepiscopul Alexandriei, în care se spune: „Iar în privință femeilor, care au curățirea lunară, dacă se cuvine, aflându-se ele așa, să între în casă lui Dumnezeu, socotesc că și a întreba este de prisos; deoarece cred că nici ele fiind credincioase și cucernice n-ar îndrăzni aflându-se așa, sau să se apropie de masă cea sfântă, sau să se atingă de Trupul și de Sângele lui Hristos; căci nici ceea ce avea curgerea sângelui de 12 ani, nu s-a atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui; dar este lucru neprihănit a se rugă, oricum ar fi cineva, și a-și aduce aminte de Stăpânul, oricum s-ar află, și a se rugă spre a dobândi ajutor; iar cel ce nu este cu totul curăț și cu sufletul și cu trupul, se va opri de a se apropia de cele sfinte, și de Sfintele Sfinților” – (Canonul 2 al Sf. Dionisie al Alexandriei), potriivit crestinortodox.ro.
Din textul Sfântului Dionisie reiese că îi este interzis femeii să între în biserică în perioadă menstruala. Însă, cei care citesc acest canon pierd din vedere că în vremea în care a trăit Sfântul Dionisie-secolul III, toți cei care erau prezenți la Sfântă Liturghie se împărtășeau, ceea ce nu mai este valabil și în zilele noastre. Din acest motiv părintele pune un semn de egalitate între a intră în biserică și a primi Trupul și Sângele Domnului. Sigur că avem canoane care interzic împărtășirea femeii în perioadă menstruației, dar nu avem canoane care să interzică intrarea în biserică a femeii pentru rugăciune în perioadă ciclului. Deci, ea poate intră în biserică să se roage, nu poate însă să se împărtășească cu Trupul și Sângele Domnului.