După ce a închis Taverna Racilor, Horia Constantinescu redeschide „războiul” cu un alt „dușman”: „Asemenea numerelor de pe zaruri”
După ce a reglat conturile cu Taverna Racilor, Horia Constantinescu s-a întors la un „război” mai vechi, cel împotriva băncilor comerciale din România. În cadrul Banking Forum, organizat de Financial Intelligence, acesta a făcut câteva declarații puternice, subliniind că predictibilitatea în sistemul bancar, în cel al acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor se află de mai multe luni într-un conflict cu băncile comerciale din România. În primăvara acestui an, instituția a sancționat, în două etape, 19 bănci din România. Sancțiunile au venit pentru fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, unde rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Ceea ce însemnă potrivit ANPC că toți consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.
Horia Constantinescu a reaprins conflictul cu băncile comerciale din România
Sancțiunile aplicate de ANPC împotriva a 19 bănci din România au atras furia conducerii Băncii Naționale a Românei. Eugen Rădulescu, șeful Direcţiei Stabilitate Financiară a considerat acțiunea inspectorilor drept un monument de ignoranță.
În acest context, recent, Horia Constantinescu a făcut o serie de declarații subliniind, în mare parte, că predictibilitatea în sistemul bancar, în cel al acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri.
„La un moment dat atrăgea atenţia chiar guvernatorul Băncii Naţionale că lucrurile ar trebui cumva reevaluate şi recalibrate. Suntem, cel puţin la acest moment, în aceeaşi tabără, pentru că, într-adevăr, din perspectiva multor consumatori, lucrurile au luat-o razna.
Se vorbea mai devreme de predictibilitate. Predictibilitatea asta pe care o avem în sistemul bancar, în sistemul acordării de împrumuturi, este similară cu predictibilitatea numerelor de pe zaruri. Arunci zarurile şi vezi cam cât o să fie IRCC, ROBOR sau oricare dintre aceste variabile ale ratelor. Trebuie să înţelegem că lucrurile nu pot continua şi noi am încercat să o arătăm”, a spus Horia Constantinescu la Banking Forum.
De asemenea, Horia Constantinescu a mai punctat că educația financiară „despre care se pretinde a fi atât de bine implementată” este aproape inexistentă.
„Mă bucur să aud că Banca Naţională vrea să se implice în tot ceea ce înseamnă educarea consumatorilor, în tot ceea ce înseamnă, eventual, educarea inclusiv a sistemului bancar. Dar nu înţeleg de ce examinarea în urma predării acestor cursuri fulminante trebuie să o facă aceeaşi instituţie. (..) Repet, Banca Naţională să se ocupe de ceea ce ştie mai bine sau aparent ştie mai bine şi să ne lase pe noi să ne facem treaba exact aşa cum trebuie. Şi cum s-a dovedit că am făcut-o foarte bine, cel puţin în ultimii 20 de ani.
Discutam prin adrese, este adevărat, cu Banca Naţională, încercând să înţeleg, de exemplu, care este explicaţia logică pentru care tânărului consumator în raport cu banca, pentru că acela este în anul unu de raport cu instituţia bancară, de ce îi calculăm un grad de îndatorare numai la acordarea creditului. Cumva devine neimportant dacă respectivul consumator mai mănâncă în lunile următoare, atunci când ratele cresc exponenţial? Ni s-a răspuns ceva ce mi-a înfierbântat foarte tare creierul, pentru că nu am înţeles argumentul logic. A fost cumva eschivat, în opinia mea”, a mai spus Horia Constantinescu.
Gradul de îndatorare
Mai mult, Horia Constantinescu a mai accentuat faptul că Banca Naţională ar trebui să transmită celorlalte instituţii bancare faptul că gradul de îndatorare este esenţial şi de-a lungul celor 30 de ani de credit.
„Cred că este important să-ţi plăteşti utilităţile pentru a locui în casa pe care ai luat-o cu ajutorul creditului bancar într-un mod civilizat. Dacă se şi naşte un copil, şi încă un copil, aceştia mănâncă, se şi îmbracă şi au şi ambiţia să meargă la şcoală. Şi atunci iată că gradul de îndatorare iniţial cu siguranţă nu va mai răspunde exigenţelor ulterioare prin care împrumutatul trece mai departe. Trebuie să comunicăm, da, într-adevăr, mult mai bine consumatorilor. (…) Pentru că, aşa cum spuneam, habar n-au ce înseamnă IRCC sau ROBOR”, a mai punctat Horia Constantinescu.