Descoperire istorică pe Valea Oltului. Ce au găsit oamenii după defrișări: „Pentru prima dată văd”
Lucrările de defrișare de pe Valea Oltului au scos la iveală noi descoperiri arheologice. Este vorba despre resturile Turnului Spart de la Boița – monument istoric de importanță națională. Nu este prima dată când sunt descoperite resturi din ansamblul care compune fortificația medievală.
Lucrările de defrișare necesare pentru construcția autostrăzii Sibiu-Pitești au scos la iveală rămășițele clădirii istorice Turnul Spart de la Boița. Fortificația medievală este emblematică pentru Valea Oltului, iar construcția datează încă din secolul XVI- lea. Potrivit istoricilor, monumentul istoric face parte din complexul de apărare a Turnului Roșu. NU RATA: După trei zile de căutări, cinci corpuri neînsuflețite au fost găsite pe iahtul lui “Bill Gates de Anglia”. Patru dintre ele au fost aduse la țărm
Descoperire arheologică pe Valea Oltului
Din fortăreața ce reprezenta cândva granița dintre Imperiul Austro-Ungar și Țara Românească a mai rămas resturile zidului care compunea fortificația – zid care traversa cei doi versanți, de o parte și de cealaltă a Oltului. La mijlocul acestui zid se afla Turnul, considerat ca fiind poartă de acces în Transilvania.
„Pentru prima dată văd cum trebuie și restul construcției ce făcea parte din complexul turnului de la Boița. Deși pare la îndemână de vizitat, înainte era destul de greu de făcut acest lucru din cauza vegetației şi a terenului înclinat. Acum e posibil pentru că s-au efectut lucrări de defrișare necesare construirii autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Zidul pornea de pe coasta muntelui, cu un pasaj boltit la nivelul drumului şi prelungit dincolo de turn până în albia Oltului”, semnalează Laurențiu Cuțaru, potrivit Țara cu Balauri.
Potrivit datelor din Monografia istorică Boița, turnul a fost construit pentru asigurarea securității prin trecătoare. Înalt de 20 de metri, cu ferestre de tragere la trei nivele și cu ziduri groase de patru metri, turnul s-a dărâmat în 1532 când a avut loc marea inundație a Oltului.
„Înalt de 20 metri, cu ferestre de tragere la trei nivele, avea ziduri groase de patru metri la bază. A fost ridicat pe malul Oltului, prin turn ridicându-se pe panta dealului pe o întindere de 10 metri. O poartă mare si grea închidea drumul. Conform arhivelor, regele Ladislau al Ungariei hotărăște în 1501 «construirea unui turn puternic nu departe de Turnu-Roșu» pentru asigurarea securității prin trecătoare. Turnul Spart, oricât de masiv, a avut o viață scurtă. După mărturia unui scriitor contemporan, Osetermayer, marea inundație a Oltului din 1532 care a făcut mari pagube Făgărașului, a spart și turnul de lângă Olt”, se mai arată în sursa citată.
Citește și: Noi reguli privind schimbarea buletinelor. Ce se va întâmpla cu cărțile de identitate din august 2031
Sursă foto: Țara cu balauri
This browser does not support the video element.