Cuvantul „gratuit”, interzis de Protectia Consumatorului
PENALIZARE. Firmele care folosesc astfel de anunturi vor fi amendate Arpad Dobre In curand ar putea fi interzise promotiile firmelor care includ cuvantul „gratuit”. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a avertizat ca firmele care vor mai recurge la astfel de promotii si chiar comerciantii care pun in vanzare astfel de produse risca amenzi de pana la 60.000 de lei (600 de milioane de lei vechi).
Lege si tocmeala
Potrivit ANPC, este vorba de promotiile tip „trei produse, plus unul gratuit”, „25% din acest produs este gratuit” etc. Conform conducerii ANPC, producatorul incalca legislatia europeana atunci cand afirma ca produsul este gratuit, dar conditioneaza obtinerea lui de o plata sau de cumpararea altui produs ori serviciu. Reprezentantii patronatului Romalimenta au o alta parere fata de masura impusa de ANPC si sustin ca directiva europeana privind practicile comerciale a fost interpretata gresit. Aceasta deoarece in intreaga UE se foloseste cuvantul „gratuit” in cadrul campaniilor promotionale. Conform Romalimenta, directiva UE din domeniu prevede ca sunt interzise doar promotiile la care produsele sunt oferite gratuit consumatorilor, iar acestia sunt informati, ulterior, ca primirea acestora este conditionata de cumpararea altor produse sau de suportarea unor costuri suplimentare. In prezent se poarta discutii intre firme si autoritati in legatura cu interzicerea sau nu a promotiilor „gratuite”.