Cum vor fi testați elevii de clasa a VII-a. Ce modificări s-au făcut la Evaluarea Națională

Publicat: 19/09/2019 | 13:38

Conform Legii Educaţiei, elevii de clasa a VII-a ar trebui să fie evaluaţi printr-un „portofoliu educaţional” care ar conţine 5 examene. În 8 ani şi jumătate, de la intrarea în vigoare a legii, nu au fost stabilite şi metodologiile de admitere.

Deputata Camelia Gavrilă, propusă să preia portofoliul Educaţiei, a declarat că se lucrează la amânarea intrării în vigoare a articolului 76 din lege.

„Vom rămâne pe această lege o perioadă de timp, dar dacă vom avea o lege nouă, totul se va lua de la zero şi vom vedea cât se va prelua faţă de cea din momentul de faţă. Este un traseu legislativ cu un orizont temporal de doi-trei ani până când se vor clarifica lucrurile“, a spus Camelia Gavrilă pentru ziaruldeiași.ro

Elevii care intră anul acesta în clasa a VII-a nu ştiu cum vor da anul viitor Evaluarea Naţională fiindcă Legea Educaţiei Naţionale nr 1./2011 a prevăzut o serie de modificări ce urmează să intre în vigoare din anul şcolar 2020-2021, dar pentru care trebuiau luate măsuri încă din urmă cu trei ani.

Practic, dispare Evaluarea Naţională care se dă astăzi la română şi matematică şi apare conceptul de portofoliu educaţional. Acesta va cuprinde rezultatele de la cinci probe: cea scrisă la limba şi literatura română, care exista şi până acum, o nouă probă scrisă transdisciplinară la matematică şi la ştiinţe, o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională, o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului şi o probă orală transdisciplinară de evaluare a competen­ţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului. Acestea sunt prevăzute de articolul 76 din lege, unul dintre puţinele care a supravieţuit în forma sa originală, neamendat, legea prevăzând şi introducerea acestei examinări din anul şcolar 2020-2021, potrivit ziaruldeiași.ro

Problema cu portofoliul educaţional nu se rezumă însă la cele cinci noi examene, ci vorbeşte şi despre corelarea cu admiterea de la liceu: la acele unităţi de învăţământ unde există competiţie pentru locuri, portofoliul educaţional va consta în proporţie de 70%, iar 30% va consta admiterea dată de acel liceu, care are mână liberă în organizarea acestui procedeu. Totul pentru că în 8 ani şi jumătate, de la intrarea în vigoare a legii, nu au fost stabilite şi metodologiile aferente acesteia, iar elevii, profesorii şi părinţii sunt confuzi şi îngrijoraţi.

„Niciodată nu au avut manuale, a trebuit să cumpărăm tot felul de auxiliare la început de an pentru că nu aveau de pe ce învăţa. La clasa a şaptea au trei zile cu şapte ore pe zi şi două zile cu şase ore. S-a introdus acum limba latină, dar nu ştim dacă o vor face şi de anul viitor. În afară de faptul că sunt şi materii noi, toată programa e schimbată, sunt lucruri care se studiază în avans şi la matematică, şi la limba română, iar cu examenul dintr-a VIII-a ce va fi?”, a declarat Oana M., care are un băiat intrat anul acesta în clasa a VII-a, pentru ziaruldeiași.ro