Cum se obţine şomajul tehnic? Angajaţii au nevoie de certificate pentru situaţii de urgenţă
Ministrul Economiei a anunţat că există două categorii de companii care beneficiază de sprijin pentru şomaj tehnic. În rândurile de mai jos, veţi afla cum se obţine acesta. În plus, angajaţii trebuie să ştie că au nevoie de certificate pentru situaţii de urgenţă.
Cum se obţine şomajul tehnic? Angajaţii au nevoie de certificate pentru situaţii de urgenţă
Conform specialiştilor, şomajul tehnic ar urma să fie înregistrat în cursul lunii viitoare pentru luna curentă. Însă, până atunci urmează să fie să fie eliberate certificatele pentru situaţii de urgenţă. Premierul Ludovic Orban a declarat recent că Guvernul va asigura plata șomajului tehnic pentru angajații companiilor care își închid activiatea în timpul crizei provocată de pandemia de coronavirus. Atenţie însă: acesta nu mai mult de 75% din salariul mediu brut. Mai mult, crește plafonul de garantare a creditelor pentru IMM-uri cu 5 miliarde de lei, credite garantate de stat pentru investiții și capital de lucru. Dobânda acestor credite va fi subvenționată. Guvernul a decis să ramburseze TVA până în limita sumei de 9 miliarde de lei.
Certificatele de situaţie de urgenţă, necesare accesului firmelor la facilităţi decise de Guvern în contextul pandemiei de coronavirus, ar urma să fie acordate doar celor care au ca activitate principală transport, turism, HORECA, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei şi care demonstrează o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40% faţă de perioada similară a anului precedent sau dacă demonstrează că se află în dificultate “prin prisma apariţiei situaţiei de urgenţă”, conform unui proiect de HG discutat de Guvern.
Toate documentele necesare vor fi adresate ministerului Economiei, în format electronic.
– Certificatele de Situaţie de Urgenţă (CSU) sunt acordate GRATUIT de către Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată din cauza crizei provocată de virusul mortal din China (COVID-19), relazează adevarul.ro. Certificatul de Situaţie de Urgenţă poate fi solicitat doar de către operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în cel puţin unul dintre următoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei, prevede proiectul de HG discutat de Executiv.
Citeşte şi: Trei scenarii care ar putea opri pandemia de coronavirus
– Documentul poate fi folosit în relaţiile cu terţi şi va atesta faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2, astfel firmele putând beneficia de facilităţi de natură fiscală, oferite de către instituţiile administraţiei publice centrale sau locale. De asemenea, poate fi folosit în renegocierea anumitor contracte, sau în orice relaţie cu alţi operatori economici şi în relaţia cu instituţiile financiar-bancare şi de leasing sau cu orice alte instituţii publice;
– Pentru emiterea CSU, firma trebuie să demonstreze că într-o lună a avut o scădere a cifrei de afaceri cu 40% comparativ cu perioada similară a anului anterior. sau, dacă nu există această scădere, să demonstreze cu documente că se află în dificultate din cauza apariţiei situaţiei de urgenţă.
– Solicitarea eliberării Certificatelor de Situaţie de Urgenţă (CSU) se va face exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin intermediul unei platforme dedicate, se mai arată în proiectul de HG.
– În cadrul Ministerului Economiei, se vor constitui Comisii de Analiză a cererilor de eliberare a CSU.
– Certificatul de Situaţie de Urgenţă este valabil pe toata perioada anului acordării.
– Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri are termen de cinci zile de la publicarea HG în Monitorul Oficial pentru a asigura adaptarea şi funcţionarea platformei electronice;
Mesajul lui Virgil Popescu privind certificatele pentru situaţii de urgenţă
“Pentru că am primit numeroase întrebări pe tema certificatului de urgenţă, vreau să vă anunţ că suntem aproape de a finaliza ordinul prin care stabilim detaliile prin care se poate obţine acest document. Ne dorim ca procedura să fie simplificată şi să poată fi obţinut online, în mod transparent şi eficient. Foarte important de ştiut: Certificatul stării de urgenţă va fi necesar începând cu luna aprilie 2020, întrucât starea de urgenţă a fost decretată în luna martie. Da, facem tot ce este posibil să ne adaptăm provocărilor pe care ni le aduce această criză, pentru că economia trebuie să meargă înainte”, a transmis ministrul Economiei Virgil Popescu în urmă cu două zile pe pagina sa oficială de Facebook.