Cum ne spionează dispozitivele inteligente din propria locuință. Unde ajung datele personale solicitate de aceste aparate
Dispozitivele inteligente au devenit tot mai populare în ultimii ani. Aproape fiecare locuință dispune de cel puțin un astfel de aparat. Totuși, pentru a funcționa, aceste dispozitive solicită un volum mare de date personale. Puțini sunt însă cei care știu unde ajung, de fapt, toate aceste informații.
În ultimii ani, tot mai multe locuințe au fost dotate cu aparatură inteligentă. Cu ajutorul acestor dispozitive, activitățile casnice se simplifică semnificativ.
(VEZI ȘI: Digi RCS-RDS, anunțul începutului de toamnă pentru toți abonații. Costă doar 5 lei/lună!)
De ce ne solicită aparatele inteligente datele personale. Unde ajung în cele din urmă aceste informații
Pentru a funcționa, aparatura Smart Home ne solicită multe date personale. Potrivit Which?, un grup al consumatorilor din Marea Britanie, aceste date ajung în cele din urmă în posesia companiilor de social media și de marketing. Organizația susține că mare parte din aceste informații nu ar trebui să fie necesare pentru ca aparatele inteligente să funcționeze.
Printre dispozitivele care sunt suspectate că solicită abuziv datele personale ale utilizatorilor se numără termostatele Google, care le cer utilizatorilor locația și contactele, mașinile de spălat LG, care au nevoie de data nașterii clientului, dar și televizoare Sony, care urmăresc obiceiurile de vizionare.
În ciuda faptului că potrivit legislației britanice companiile trebuie să fie transparente în privința datelor colectate și a modulului în care le procesează, puțini clienți sunt conștienți de amploarea folosirii datelor lor personale. Unele date sunt partajate cu Facebook, Instagram și TikTok.
Camerele smart și soneriile Ezviz, vândute de mulți retaileri din Marea Britanie, împart datele personale solicitate de la clienți cu Google, Meta, Huawei și divizia de marketing a TikTok, Pangle.
Datele personale solicitate diferă în funcție de sistemul de operare folosit pentru controlarea dispozitivelor. De exemplu, Android înregistrează date adiționale precum contactele și locația.
Și aparatura casnică și electrocasnică, precum mașinile de spălat rufe și televizoarele, solicită tot mai multe date personale utilizatorilor. De exemplu, televizoarele inteligente LG, Samsung și Sony au meniurile pline cu reclame și solicită acces la datele utilizatorilor pentru a le personaliza conținutul urmărit. Cei de la Which? au descoperit că toți cei trei producători menționați au inclus setările într-o comandă unică, în loc să ajute consumatorul să înțeleagă mai bine ce se întâmplă cu datele sale.
Mașinile de spălat inteligente ale producătorului LG nu permit folosirea aplicației dacă utilizatorii nu oferă numele, adresa de email, accesul la contacte telefonice, localizarea precisă, numărul de telefon și data nașterii.
„Toate produsele LG pot fi folosite manual fără a fi nevoie de partajarea detaliilor personale”, a anunțat producătorul din Coreea de Sud.
Aplicația mașinilor de spălat Miele urmărește în mod implicit localizarea utilizatorului, iar cea de Android a companiei Hoover solicită acces la contacte. Producătorul american susține că datele sunt preluate „pentru optimizarea folosirii aparaturii și pentru a le oferi consumatorilor opțiuni suplimentare”.