Cum ingroasa super marketurile conturile de campanie ale partidelor

De: Cancan
Publicat: 25/11/2008 | 00:00

PRIVILEGIATI. Dupa ce cotizeaza politic, marii retaileri nu mai sunt deranjati nici macar de Protectia Consumatorului BIR. Cozmin Gusa spune ca, in anii electorali, partidele isi trag bani grei din castigurile supermarketurilor A devenit o traditie ca, inaintea fiecaror alegeri, partidele politice sa ia birul de la marile retele de supermarketuri, metoda preferata fiind declansarea unor ample miscari de protest, intens mediatizate, fata de practicile incorecte ale acestora. Dupa care, se ia banul si se asterne praful peste scandal. Bogdan Tiberiu Iacob Anul trecut, inaintea alegerilor europarlamentare, a izbucnit o mare campanie impotriva retelelor de supermarketuri, reprezentanti ai patronatelor din industria alimentara acuzand politica de sufocare a producatorilor romani prin zeci de taxe si adausuri etc. Dupa cateva zile de scandaluri intens promovate in media, totul s-a linistit ca prin farmec. La inceputul acestei toamne, show-ul a reizbucnit in forta, pentru ca se apropie o noua runda de alegeri. In octombrie s-a negociat la sange intre retaileri si cei din industria alimentara, sub arbitrajul ministerului Agriculturii, un Cod al bunelor practici, care sa reglementeze o serie de probleme. Mai mult, acesta trebuia sa devina lege, in aceste zile, printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului. Numai ca problema e iarasi ingropata, strategic. Dupa cum ne-a declarat, ieri, Sorin Minea, patronul Angst si unul dintre varfurile de lance in lupta anti-supermarketuri, „din informatiile noastre, guvernul a refuzat sa promoveze respectiva ordonanta de urgenta, pasand problema viitorului executiv”. In mod normal, aceasta decizie ar veni manusa lui Minea, care mai e si contracandidatul lui Tariceanu in Ilfov si ar avea toate motivele sa faca tambalau. Curios, insa, Minea e de alta parere: „Nu vreau sa ridic aceasta problema, pentru ca s-ar interpreta electoral si nu vreau sa risc asemenea acuzatie”. De parca interesele cetatenilor pot fi barate de obstacole „electorale”. Ca unul care, pentru a lupta cu Tariceanu, si-a negociat cu PD-L, din informatiile noastre, un post de secretar de stat in Ministerul Agriculturii, e clar ca Minea nu risca sa isi supere sefii de partid. Dupa ce a vazut cat de bine i-a mers, candva, in postul respectiv, omologului sau de la Gourmet, Mihai Lungu, in guvernul Nastase, patronul Angst e gata de sacrificii pentru a-si vedea sacii in caruta. Nici Traian Basescu nu s-a aratat foarte critic cu supermaketurile, ba chiar a facut observatia cam departe de adevar ca acestea promoveaza produse romanesti in proportie de 85%.

Cozmin Gusa: „Partidele au nevoie de sponsorizari”

O explicatie plauzibila o furnizeaza, pentru Cancan, Cozmin Gusa, liderul unui partid, PIN, care a avut numeroase actiuni contra politicii supermaketurilor de la noi: „E simplu: partidele au nevoie de bani pentru campanii si, periodic, se declanseaza atacuri media, prin diverse organisme ori prin parlamentarii proprii, pentru a „sensibiliza” marii retaileri si a-i face sa sara cu sponsorizari. Dupa care se pupa Piata Independentii, oamenii partidului sunt retrasi de la emisiunile TV si gata… Nici macar Protectia Consumatorilor nu ii mai deranjeaza, desi, uneori, in supermarketuri sunt practici de ordin penal. Asa ca urmatorul atac la supermarketuri va veni ori in primavara viitoare, inainte de europene, ori in toamna, la prezidentiale, pentru ca, nu-i asa, campaniile inghit sume enorme”, afirma seful PIN.