Un concept urbanistic ambițios este implementat cu succes într-un nou cartier dintr-un oraș european. Ideea din spatele proiectului ”orașul de 5 minute” vine în ajutorul locuitorilor – fiind prezentat ca locul în care oamenii își pot satisface aproape orice nevoie zilnică într-o scurtă plimbare de doar 5 minute.
În urmă cu mai mulți ani, urbanistul franco-columbian Carlos Moreno a propus ideea de ”oraș de 5 minute”, un oraș în care putem ajunge la tot ceea ce avem nevoie: serviciu, magazine, școli, grădinițe, locuri de joacă și activități pentru copii, agrement etc – în doar 5 minute de mers pe jos sau cu bicicleta.
The Guardian îl numește „orașul celor cinci minute” și îl prezintă ca pe un exemplu de oraș în care lucrurile sunt făcute cum trebuie: la scară umană, prietenos cu pietonii, divers din punct de vedere arhitectural, stabilind standarde ecologice, cu multe zone pe malul mării. Este un loc liniștit, nu pentru că nu sunt oameni, ci pentru că nu sunt multe mașini.
De fapt, aceasta este ideea fundamentală din spatele „orașului de cinci minute”: „Mașinile nu sunt binevenite aici”, după cum a explicat Lars Riemann de la compania de consultanță în planificare Ramboll, care a câștigat proiectul pentru proiectarea cartierului în 2008. Vezi Cât costă o noapte de cazare, de Sărbători, în hotelul Monicăi Anghel din Berevoiești
În timp ce mai multe orașe cochetează cu acest concept introdus de Moreno, în cartierul Nordhavn din Copenhaga, se aplică deja un model și mai ambițios. Aici, locuitorii pot satisface aproape orice nevoie zilnică cu o plimbare de doar cinci minute.
Nordhavn a fost anterior o zonă industrială pe care autoritățile au decis să o reamenajeze, împreună cu alte zone similare, pe măsură ce populația și popularitatea orașului Copenhaga au început să crească. În prezent, cartierul are 6.000 de locuitori. Inițiatorii au început deja construcția unei noi linii de metrou, apoi piste pentru biciclete, creând în cele din urmă o infrastructură în care mașinile nu mai au pe unde să circule. Te-ar putea interesa și Previziunile anului 2025 văzute de Carmen Harra. Doar în anul 1989 a mai avut loc așa ceva
În jurul fiecărei stații de metrou, arhitecții au creat cercuri cu o rază de 400 de metri, pe care locuitorii le pot parcurge pe jos în 5 minute, care conțin zone rezidențiale și clădiri de birouri, școli, grădinițe, magazine, cafenele etc. În prezent, cartierul este finalizat în proporție de 25%.
Dincolo de avantajele evidente, cum ar fi durabilitatea ecologică și socială, conceptul de oraș de 5 minute, ca și cel de oraș de 15 minute, poate avea și dezavantaje. Acesta poate duce la crearea unui teritoriu de mici dimensiuni exclusivite în care viața nu este deloc ieftină. Prețurile proprietăților sunt deja cu 20% mai mari în Nordhavan decât media în Copenhaga.
sursă foto: Valdemar Ren/ The Guardian