Tatal lui a fost roman, iar el a ajuns aproape de a ocupa functia de presedinte al uneia dintre cele mai tari companii producatoare de masini din SUA. Este vorba de John Zachary DeLorean, care a construit si masina folosita in filmul “Inapoi in viitor”.
Americanul este foarte cunoscut in Statele Unite pentru constructia primei masini “musculoase” (nr. muscle car), celebrul Pontiac GTO. Dar acesta are la activ mai multe perfomante in industria auto, precum Pontiac Firebird, Pontiac Grand Prix, Chevrolet Vega si celebrul DeLorean DMC-12, care a aparut si in filmul SF “Inapoi in viitor” realizat in 1985.
Visul american a lui John Zachary DeLorean a inceput cu tatal sau, Zaharia, care a emigrat din Romania, din Susag, de langa Alba Iulia, in “tara tuturor posibilitatilor”.
Atunci el avea varsta de 20 de nai si prima slujba a fost intr-o moara, a locuit in Montana si Gary, din statul Indiana, apoi s-a mutat in Michigan. Aici el a gasit o slujba la Ford, dar pentru ca nu stia bine limba si nici nu avea studii n-a putut sa castige mai multi bani. Astfel, in timpul liber lucra ca tamplar. Mama lui DeLorean este tot o imigranta, dar din Austria si accepta orice job ca sa suplineasca bugetul familiei. Parintii sai au divortat in 1942, iar tatal sau a ajuns intr-un internat, unde a devenit un om singuratic si alcoolic.
John Zachary DeLorean s-a nascut pe 6 ianuarie 1925 si a murit pe 19 martie in 2005 si a jucat un rol important in industria americana de masini. A fost si arestat in 1982 pentru trafic de droguri, dar pana la urma s-a dovedit a fi o inscenare. De altfel, el a participat si la Al doilea Razboi Mondial, fiind inrolat in 1943 si a luptat in armata americana trei ani. Pentru a-si ajuta familia, a muncit inca din timpul studiilor la compania Chrysler.
Cariera in domeniul auto a inceput-o la comapnia Packard Motor unde castiga 14.000 de dolari, iar priceperea sa i-a atras atentia sefului sau, iar dupa patru ani i-a luat locul. De aici a fost remarcat de cei de la General Motors, unde practic cariera sa a luat avant. Americanul cu origini romane a plecat pe un salariu de 16.000 de dolari ca asistentul inginerului sef Pete Estes. Anii petrecuti aici au fost plini de succes, producand si patentand zeci de inovatii pentru companie, iar in 1961 a fost din nou promovat. Contributia cea mai importanta a sa a fost la celebra masina Pontiac GTO, iar de la lansarea in 1974 vanzarile au explodat. Lui i-a fost atribuit tot creditul pentru creearea primului „muscle car” american. Pentru acest merit, fiind considerat “baiatul de aur” al Pontiacului, in 1965 a fost promovat ca sef la divizia cu acelasi nume.
DeLorean a reusit la 40 de ani sa sparga recordul pentru cel mai tanar sef de divizie de la GM, iar succesul sau a continuat. Timpul petrecut aici el a inceput sa se bucure de celebritate, iar aperentele sale publice i-au consolidat o imagine de om de afaceri rebel cu un still trendy de a se imbraca.
De altfel, chiar daca compania avea pierderi, divizia pe care o conducea merge ape profit, iar astfel in 1969 a fost promovat din nou ca sef la Chevrolet, cea mai importanta marca din grup. In acest timp el a ajuns la un salariu anual de 200.000 de dolari si bonusuri anuale de 400.000 dolari.
El a reusit ca sef la aceasta divizie sa aiba vanzari record, peste trei milioane de masini, divizia sa vindea aproape cat intregul grup Ford. In 1972 a ajuns sa ocupe pozitia de vicepresedinte al intregului grup, iar urmatoare promovare era de presedinte al GM.
DeLorean a fost insurat de patru ori si a adoptat un copil dupa ce a divortat ultima oara. Iar in 1999 el a declarat ca este in faliment personal.
(A.S.)
(Sursafoto en.wikipedia.org, facebook.com, delorean.fr, continental-circus.blogspot.com, autoevolution.com, gatsbyonline.com, deloreanmuseum.org, accidentalsexiness.com)