Câți dintre bucureșteni nu au încercat măcar o dată faimoșii covrigi Luca sau alte produse delicioase ale mărcii cu numele menționat. Probabil foarte puțini, având în vedere că se găsesc la tot pasul în București și nu doar în Capitală. Covrigii Luca sunt proaspeți, aproape fierbinți, astfel încât pot fi o nimerită gustare pentru un trecător grăbit. Lanțul de covrigării Luca se bucură de un succes consistent, însă nu mulți știu cine se află în spatele acestei afaceri, deoarece proprietarii ei sunt foarte discreți.
Ceea ce iese din cuptoarele locațiilor în care se coc delicatesele brandul Luca se află cu certitudine în topul produselor de patiserie din România. Un lucru este verificat: la sfârșitul unei zile de lucru, rafturile și vitrinele râmân goale.
Acţionarii patiseriilor Luca sunt unii dintre cei mai discreţi antreprenori din piaţă. Puține informații se găsesc în spațiul public despre aceștia, majoritatea fiind legate de cifrele anuale înregistrate de companie și publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Tinervis Group este compania care operează lanțul de simigerii Luca cu circa 120 de locații. Fondată în 2010 de antreprenorii George Adragăi şi Mircea Cosmin Postole, la puțin timp după criza financiară, care i-a făcut pe mulți români să-și raționalizeze bugetele, compania a ajuns într-un timp record la cifre impresionante, însemnând o cifră de afaceri de 368 de milioane de lei, 2.000 de angajaţi în 2022, cu 660 mai mulți decât în 2021, și aproape 120 de magazine.
Grupul Tinervis a încheiat anul 2022 cu o creştere de 75% faţă de anul anterior, când a înregistrat o cifră de afaceri de 209,5 milioane de lei, potrivit bilanțului publicat de Ministerul Finanţelor. Și în cazul profitului înregistrat se poate observa o creștere: 41 de milioane de lei, cu 34,8% faţă de anul precedent, când a obținut 30,4 milioane de lei.
În acționariatul Tinervis Group s-a produs o schimbare importantă. Mircea Cosmin Postole a anunțat că se retrage din afacere, antreprenorul George Adragăi devenind oficial singurul acţionar al patiseriilor Luca. Decizia lui Postole de a se retrage din business a fost luată acum aproape trei ani, însă modificarea actelor a devenit oficială în luna august a anului în curs, când a fost publicată în Monitorul Oficial.
„Aşa cum ştiţi, am pornit la drum în această aventură alături de partenerul şi prietenul meu Cosmin Postole, în 2010. Cosmin a luat decizia de a se retrage din companie acum mai bine de trei ani, din motive personale. Deşi nu mai suntem parteneri în Tinervis Group, avem în continuare o relaţie personală, prin preocupări şi valori comune”, a declarat George Adragăi pentru Ziarul Financiar.
Al doilea jucător important din piaţa simigeriilor este brandul Petru. Brio Group operează acest lanț de covrigării și este deţinut de către Dragoş Mancaş şi Radu Bejan. Simigeriile Petru au 90 de locaţii la nivel naţional, iar în anul trecut au înregistrat o cifră de afaceri de peste 97 de milioane de lei, având un număr de 607 angajați și un profit de 13 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul de Finanțe. Spre comparație, înainte de pandemie, în 2019, compania a raportat o cifră de afaceri de 39,2 milioane de lei, cu un număr de 373 angajaţi.
Un alt concurent pe piața patiseriei este compania Nadenka, cea care deține covrigăriile Gigi și cinci locații de tip fast-food sub marca Panini. A fost fondată de Monika Maria şi Sebastian Coca, iar în 2020 ajunsese la 40 de puncte de lucru.
În acest clasament de prestigiu se mai află și simigeria Matei, deținută de omul de afaceri roman de origine turcă, Ibrahim Reyhan. Cele 25 de covrigării Matei generează o cifră de afaceri anuală de aproximativ 33,8 milioane de lei.