Cele mai solicitante jocuri pentru PC!
10. Call Of Duty Ghosts
În acest joc am rulat prima misiune, ce implică o mică plimbare prin spaţiu şi ceva activitate în interiorul unor clădiri.
Engine-ul folosit de joc este IW Engine, un motor de creaţie de acum şase ani, ce permite atingerea unu frame-rate destul de ridicat şi pe sisteme mai puţin performante. Astfel Call Of Duty Ghosts atinge un frame-rate mediu de 69.8 FPS în cadrul testului nostru. Drept dovadă, acest joc poate fi rulat şi pe sisteme ceva mai slabe decât cel construit de noi, cu o placă grafică probabil la jumătate din preţul unui Radeon R9 290.
Probabil că următoarea versiune va beneficia de un motor de producţie mai nou, ridicând astfel ştacheta pentru hardware-ul folosit.
9. Crysis
Crytek a avut un scop atunci când a creat acest joc. A dorit un titlu ”future-proof” care să poată fi jucat la detalii ridicate şi peste câţiva ani. Folosind motorul grafic CryEngine 2, au reuşit tocmai acest lucru.
Nivelul de detalii este destul de ridicat, iar jocul are cerinţe destul de impresionante şi de la un sistem construit cu componente destul de noi. Jocul ocupă locul 9 pe lista noastră, fiind rulat în medie cu 59-60 de cadre pe secundă la rezoluţia de 1920×1080 pixeli.
De ce consumă atât de multe resurse şi acest joc? Ei bine, particulele şi efectele speciale ale jocului sunt destul de complexe, la fel şi reproducerea realistică a apei, care consumă multe resurse. Întocmai ca titlul anterior, minimul de 30 de cadre pe secundă poate fi atins pe o placă grafică de nivel mediu.
8. GTA IV
Chiar dacă momentan GTA V nu este disponibil pentru PC, GTA IV reuşeşte să intre în topul nostru cu cele mai solicitante jocuri pentru sistemul construit de noi. Jocul foloseşte motorul grafic RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) şi atinge un nivel mediu de 52 de cadre pe secundă în goana nebună prin Liberty City. Jocul are aproximativ cinci ani de când este pe piaţă şi reuşeşte şi acum să folosească un mare procent din configuraţia hardware aleasă de noi.
Optimizarea lui GTA IV pentru PC nu este totuşi cea mai bună, iar din acest motiv aşteptăm noul titlu pentru a vedea dacă Rockstar Games a avansat şi mai mult cu motorul grafic proprietar.
7. Hitman Absolution
Hitman Absolution, următorul joc de pe listă, arată ceva mai bine decât GTA IV, iar diferenţa de resurse consumate este nesemnificativă.
Hitman Absolution se află pe locul 7 în testele noastre şi foloseşte un motor grafic Glacier 2. Acesta rulează la aproximativ 49 cadre pe secundă în medie, în testul nostru. Desigur, am luat în calcul primul nivel al acestuia, însă este puţin probabil ca nivelul de complexitate al graficii unui joc să crească pe măsură ce avansăm în gameplay. Probabil vor exista momente în care frame-rate-ul va scădea la 30 de cadre pe secundă, însă vorbim doar de câteva secunde în timpul unor explozii, de exemplu.
Hitman Absolution este un joc care cere destul de mult de la procesorul PC-ului, astfel un Intel Core i7 4770 ar fi făcut o diferenţă majoră în acest caz.
6. Far Cry 3
Da, Far Cry 3 este pe locul 6 în topul nostru şi foloseşte motorul grafic Dunia Engine 2. Gameplay-ul iniţial se desfăşoară într-o pădure tropicală şi include şi o serie de insule vecine, unde localnicii opun o rezistenţă acerbă. Multitudinea de elemente explozive din joc reduce framerate-ul mediu la 45 de cadre pe secundă, suficient însă pentru a experimenta plăcerea de a juca acest titlu. Un alt element ce atacă în mod agresiv capabilităţile hardware-ului este vegetaţia foarte complexă şi omniprezentă din joc. La fel şi randarea apei, care este destul de costisitoare pentru resursele de sistem.
5. The Witcher 2: Assasins Of Kings
Jocul beneficiază de pe urma motorului grafic REDengine cu Havok Physics care deţine o serie de elemente ce pot face jocul să ruleze destul de greu, şi pe o configuraţie puternică. Ubersampling este numele unei opţiuni, care activate, forţează randarea elementelor în rezoluţie 4K şi apoi le scalează la rezoluţia monitorului de 1920×1080 pixeli. Odată oprită această opţiune, jocul rulează la peste 60 de cadre pe secundă.
De ce se află, totuşi, pe locul 5? Pentru că acel Ubersampling, sau Super Sampling Anti Aliasing, face o diferenţă destul de mare în calitatea graficii jocului. Astfel obţinem în medie 34 de cadre pe secundă în gameplay, un nivel acceptabil.
4. Crysis 3
Bazat pe motorul CryEngine 3, Crysis 3 se dovedeşte a fi încă unul dintre jocurile cu cerinţe mari de sistem. Nivelul de detaliu este semnificativ mai mare decât la versiunea anterioară, din acest motiv şi framerate-ul se află la o medie de 30 de cadre pe secundă pentru sistemul nostru. Primul nivel al jocului implică o tactică mai defensivă, folosind arme ceva mai silenţioase, tactică care nu ne-a fost pe plac în cele 200 de minute de joc, scuzaţi 20 de minute, am fost destul de captivat. Butoaiele ce explodează reduc, de asemenea, din viteza cu care rulează jocul. Crysis 3 ocupă, aşadar, un binemeritat loc 4.
3. Tomb Raider 2013
Tomb Raider este un joc pe care nu l-am mai jucat de mulţi ani. Este de altfel şi prima dată când am instalat versiunea 2013, fără să mă gândesc că voi avea nevoie de un PC mai puternic pentru a îl putea juca fără nici un fel de probleme.
Jocul foloseşte motorul grafic Modified Crystal Engine şi chinuie placa video şi procesorul instalat până la un framerate mediu de doar 26 de cadre pe secundă. La fel ca The Witcher 2, jocul foloseşte opţiunea de Super Sampling pentru a aduce o grafică foarte bună, foarte costisitoare pentru performanţa PC-ului. Pe setarea 2xSSA, obţinem un framerate de aproap 45 de gcadre pe secundă, însă renunţăm la grafica foarte bună pe care o poate oferi jocul.
2. Metro Last Night
Metro Last Night urmează acelaşi stil ca prima versiune. Este un joc foarte solicitant pentru o configuraţie medie, fiind astfel situat pe locul 2 în topul nostru. La 25 de cadre pe secundă, nu se poate numi chiar jucabil, poate doar dacă aveţi o răbdare ieşită din comun. Cele 20 de minute de testare au trecut destul de greu, chiar dacă jocul este foarte bine construit. Motorul grafic folosit este 4A Engine, care se dovedeşte a fi destul de complex pentru platforma noastră de testare. Desigur, odată ce scădem nivelul de Anti-Aliasing şi reducem numărul de particule generate, jocul începe să prindă, cu peste 35 de cadre pe secundă.
1. Battlefield 4
Folosind motorul grafic Frostbite 3, Battlefield 4 oferă şi el o serie de opţiuni interesante de configurare. Resolution Scale este o opţiune asemănătoare cu Super Sampling, şi care setată la 200%, valoarea maximă, aduce jocul la un gameplay de doar 18-19 cadre pe secundă în medie. Destul de puţin, dovadă că mi s-au părut cele mai enervante 20 de minute din viaţa mea. Pe setarea 100%, jocul e propulsat aproape pe ultimul loc, cu o medie de 50 de cadre pe secundă, însă cu o grafică ceva mai slabă.