Ce trebuie să faci dacă zborul tău a fost anulat în ultimul moment? Toți pașii pe care trebuie să îi urmezi
În cazul în care ți s-a anulat zborul în ultimul moment sau o să te confrunți cu această situație vreodată, trebuie să știi că ai anumite drepturi, iar companiile aeriene sunt obligate să le respecte. Află care sunt acestea și ce trebuie să faci în cazul în care pățești așa ceva.
Planurile pasagerilor pot fi date peste cap foarte ușor, atunci când unul dintre zboruri este anulat înainte cu doar câteva zile de la data decolării sau mai rău înainte cu câteva ore. Află tot ceea ce trebuie să faci atunci când te confrunți cu o asemenea situație.
Ce obligații au companiile aeriene, în cazul unei anulari de zbor sau a unei întârzieri
Potrivit regulamentului Parlamentului European al Consiliului Uniunii Europene cu privire la anularea sau întârzierea zborului, companiile aeriene au obligația de a oferi pasagerilor să aleagă una dintre următoarele variante:
- Rambursarea prețului biletului
- Redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie
- Redirecționarea la o dată ulterioară agreată de călător în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile
Călătorii trebuie să aleagă una dintre cele trei variante menționate mai sus, însă în funcție de distanța de zbor și de întârzierea înregistrată în raport cu ora de sosire prevăzută inițial pot să primească și despăgubiri suplimentare.
Dacă cei care călătoresc se află pe aeroport și optează pentru redirecționare, au dreptul la mese și băuturi răcoritoare, iar în funcție de timpul de așteptare au dreptul și la două apeluri telefonice, mesaje sau e-mailuri.
În cazul în care redirecționarea are loc a doua zi, călătorii au dreptul la cazare peste noapte și, în funcție de circumstanțe, pot primi compensații financiare.
În cazul în care călătorii au fost informați de anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată a plecării au dreptul la despăgubiri.
Pe de altă parte, dacă zborul a fost anulat din cauze extraordinare, care nu au putut fi evitate, compania aeriană nu trebuie să plătească despăgubiri călătorilor.
Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.
Ca să dovedească anularea zborului din cauze extraordinare, compania aeriană trebuie să arate extrase din jurnale de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania aeriană trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente
Despăgubiri pe care le pot primi călătorii
În cazul în care distanța de zbor este mai mică de 1.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 250 de euro. Dacă distanța de zbor este între 1.500 și 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 400 de euro. Iar dacă distanța de zbor este mai mare de 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 600 de euro.
Drepturile pasagerilor în caz de anularea sau întârzierea zborului
Conform regulamentului Parlamentului European al Consiliului UE cu privire la anularea sau întârzierea zborului, drepturile pasagerilor se aplică în următoarele situații:
- Dacă zborul se face pe teritoriul UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE)
- Dacă decolarea se face de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
- Dacă aterizarea se face pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE.
În acest context, UE înseamnă cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare.
În cazul în care compania aeriană nu oferă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide să ramburseze prețul biletului inițial, călătorii au dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial.
Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, călătorii au dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat.
Dacă cele două zboruri sunt operate de companii diferite, dar sunt incluse pe aceeași rezervare, dacă se anulează zborul de plecare, călătorii au următoarele drepturi:
- Despăgubire
- Posibilitatea de a alege între rambursarea prețului întregului bilet (dus-întors) și redirecționare pentru zborul de plecare
Cum îți recuperezi banii de la compania aeriană
Pentru cine nu știa asta, costul biletului trebuie rambursat în 7 zile de la anularea zborului. Plata unei despăgubiri depinde de motivul pentru care a fost anulat zborul, dar normele UE nu prevăd un termen-limită pentru efectuarea acesteia.
În mod alternativ, companiile aeriene pot oferi despăgubiri și prin intermediul cupoanelor de călătorie sau al altor servicii, dar numai cu acordul semnat al pasagerului.
Cele mai frecvente greșeli la rezervarea biletelor de avion
În momentul în care călătorii se decid să meargă cu avionul, trebuie să fie atenți când rezervă biletele, deoarece se pot produce anumite greșeli. Greșelile minore pot fi verificate de către agenția de bilete împreună cu persoana în cauza și pot fi corectate ulterior. Însă, există și greșeli care nu pot fi corectate și care pun călătorii în situația în care li se poate anula zborul.