Cei care obișnuiesc să meargă la Biserică au auzit cu siguranță de așa zisa „cutia milei”. Aceasta este locul în care aproape fiecare credincios lasă câte o mică donație. Dar ce se întâmplă cu acești bani? Preotul Calistrat Chifan a făcut lumină și a spus pe ce se duc banii din „cutia milei”.
Fie că vorbim de o biserică sau de o mânăstire, „cutia milei” este prezentă peste tot, iar credincioșii trec pe la ea de fiecare dată și lasă câte o mică donație. Potrivit spuselor părintelui Calistrat Chifan banii ce se adună din „cutia milei” ajung la ceea ce se numește „punga de obște”.
Acestă „pungă de obște” este un fond în care se centralizează toate veniturile bisericii: de la o lumânare, de la un pomelnic, o ctitorie sau o donație. Toate acestea sunt adunate, iar din ele biserica sau mânăstirea își plătește lumina, își ia veștmintele, își ia lemne, își ia hrana, îi îmbracă pe cei care slujesc.
„Un călugăr câștigă întâi Împărăția lui Dumnezeu, cel mai mult decât toate. Că i s-a dedicat lui Dumnezeu și spune: «De Mă veți asculta, voi scrie numele voastre în cartea vieții.» Și aici o luăm în felul următor. Sunt patru categorii de mănăstiri: mănăstirile monument istoric voivodale și istorice – astea sunt mănăstirile cu cel mai mare venit. Venit ce înseamnă? Tot ce se adună de la oameni: lumânare, un pomelnic, o ctitorie, o donație, orice fac ei. Aceștia se contabilizează de către un secretar și un casier și se numește punga de obște.
Ce înseamnă punga de obște? De acolo mănăstirea își plătește lumina, își ia veștmintele, își ia lemnele, își ia hrana, își îmbracă călugării, își îmbracă călugărițele sau ce-i în mănăstirea respectivă, se gestionează, repară un gard, construiește ceva. Acela se numește venit de obște”, a declarat părintele Calistrat Chifan, potrivit BIZ.ro.
(CITEȘTE ȘI: „CUTIA MILEI” CU POS CONTACTLESS, ÎNTR-O BISERICĂ DIN CLUJ-NAPOCA. CUM A REACȚIONAT UN ENORIAȘ CÂND A VĂZUT GROZĂVIA)
Am aflat ce se întâmplă cu banii ce sunt donați în „cutia mielei”, iar acum vedem ce se întâmplă cu banii pe care preoții îi primesc. Aceștia execută tot felul de activități pentru care sunt remunerați. De exemplu pentru o spovedanie, un maslu sau o sfințire, fiecare preot încasează o anumită sumă de bani. 70% din veniturile de acest gen ajung tot în „punga de obște”.
„Acum să spunem că dintre călugării aceștia, patru, cinci, șase, sunt și clerici. Clericul ăla face maslu, spovedește, citește rugăciuni, stropește cu agheasmă o mașină, citește unui credincios bolnav, poate face un maslu la casa unui bolnav sau face o agheasmă, se numește venit din alte surse. Așa e în fișa administrativă, financiară, când se face execuția bugetară. Și tu faci în felul următor. Dacă ești preot, 70% îi dai mănăstirii pentru punga de obște, că nu ai dreptul să ai punga ta sau în acord cu starețul poți să spui așa: «Părinte, uite, eu vreau să repar gardul ăsta, că vreau și eu să fiu ctitor sau vreau să pun și eu bani la clădirea asta, să mă pomenească și pe mine când n-oi fi.» E tot în cadrul mănăstirii”, a mai spus părintele Calistrat Chifan.