Ce despăgubire primești când ai zborul anulat sau întârziat
Sunt numeroase companii care au probleme cu respectarea orelor de decolare. În cazul în care ți-a fost dat peste cap planul de zbor, ai dreptul la despăgubire. Orice zbor anulat sau întârziat înseamnă bani și timp, ale tale, așa că trebuie să știi cum ceri respectarea drepturilor.
Într-o vreme, companiile aeriene se foloseau de scuza defecțiunilor tehnice ca să nu plătească nicio despăgubire pentru un zbor anulat sau întârziat. Între timp, asta nu mai e valabil. Conform EC261/2004, la nivel european, ai dreptul la bani de fiecare dată când datele oficiale de zbor nu sunt respectate.
Când ai dreptul la despăgubire pentru un zbor anulat sau întârziat
Regulamentul privind compensarea zborurilor numărul 261/2004 prevede despăgubiri pe trei piloni. Sunt dependente de timpul pierdut și de distanța parcursă.
– 250 de euro: dacă zborul tău e pe-o distanță mai mică de 1.500 de kilometri și întârzie mai mult de două ore.
– 400 de euro: dacă distanța e între 1.500 și 3.500 de kilometri și timpul de întârziere e de peste trei ore.
– 600 de euro: pentru mai mult de patru ore irosite pentru distanțe de peste 3.500 de kilometri cu destinație care nu-i în UE.
Mai sunt și situațiile în care poți primi despăgubire pentru zborul anulat sau când ți-a fost refuzată îmbarcarea pe motiv de overbooking. E o practică des întâlnită a companiilor aeriene de-a vinde mai multe bilete decât au locuri disponibile.
Totodată, poți primi despăgubire dacă ai pierdut conexiunea din cauza unei întârzieri pe primul segment de zbor. Asta chiar dacă întârzierea a fost de doar 30 – 40 de minute, conform airclaim.com.
Cum procedezi când ești într-o astfel de situație
Legea europeană obligă aceste companii aeriene să te anunțe, după două ore de întârziere, ce drepturi ai. E puțin probabil să primești măcar informarea asta. Totodată, ar trebui să se îngrijească să ai tot ce-i necesar, de la răcoritoare la mâncare, dacă întârzierea e mai mare. Excepție fac situațiile în care are loc o grevă a controlorilor de zbor, de exemplu. Se mai întâmplă și așa ceva, iar compania nu-i responsabilă.
Unele refuză însă să acorde despăgubiri, chiar dacă ele au fost cerute. În acest caz, poți da compania în judecată. Totodată, există avocați specializați care se ocupă de astfel de spețe. Astfel, poți apela la un astfel de serviciu când ar trebui să-ți fie plătită despăgubire zbor anulat. Tot ce trebuie să faci însă, și înainte, și după o călătorie de acest tip, e să ții toate evidențele, de la bilete de avion la mailurile care confirmă că ai cumpărat biletele.