Ce conține, de fapt, apa plată Dorna. Faimosul brand a fost cumpărat, acum 21 de ani, de o companie gigant

Publicat: 31/10/2023 | 10:14

Unul dintre numele de ape minerale și plate cele mai recunoscute și apreciate din România este Dorna. Cu o tradiție care se întinde pe mai multe decenii, apa plată Dorna a câștigat preferința multor consumatori. Cu toate acestea, câți dintre noi știu cu adevărat ce conține apa plată Dorna și cine este în spatele acestui brand iconic? Aflăm mai multe despre povestea Dorna și despre cumpărarea faimosului brand în rândurile care urmează.

Ce conține, de fapt, apa plată Dorna

Pentru a ști cu adevărat ce conține apa plată Dorna, trebuie să începem cu originile sale. Această apă minerală provine din Carpații Orientali, într-o zonă protejată ecologic în zona Vatra Dornei, iar fabricile de îmbuteliere se găsesc în satele Poiana Negrii și Dealul Floreni din județul Suceava.

Apele Dorna sunt unele dintre rarele izvoare minerale naturale din Europa, având o istorie atestată ce datează din Evul Mediu. Prima mențiune apare în anul 1410, când un act emis de domnitorul Alexandru cel Bun menționează că acest izvor a fost donat Mănăstirii Sucevița.
Ulterior, apele minerale naturale din zona Ținutului Dornelor au atras atenția împăratului Franz Josef I al Austriei, care a apreciat calitățile terapeutice excepționale ale acestei ape minerale din ducatul Bucovinei, ce făcea parte din Imperiul Austro-Ungar la acea vreme. Acesta a afirmat că „este un izvor cu apă feruginoasă cu efecte terapeutice, apreciat în întreaga Moldovă. Este cea mai bună apă minerală din regiune”.

Calitățile apelor Dorna

Dorna Izvorul Alb este apa minerală naturală necarbogazoasă (plată), având o compoziție minerală redusă. Potrivit producătorilor, „Dorna s-a consolidat ca brand pe piața românească în 1999, iar în prezent, este prima apa minerală din România într-un ambalaj din PET 100% reciclat.”

Dorna Poiana Vinului este apa minerală carbogazificată din portofoliul apelor Dorna, despre care producătorul spune că este îmbuteliată direct la sursă: „Dorna acoperă peste 60% din necesarul zilnic recomandat de calciu al organismului, iar o simplă înghițitură conține minerale, sodiu și potasiu necesare pentru o stare excelentă, întreaga zi.”

Calitățile apelor Dorna:

• Apă minerală naturală microbiologic pură
• Conținut de săruri minerale cuprins între 50-500 mg/l
• Provine dintr-o zonă protejată ecologic, Vatra Dornei
• Potrivită pentru dietele cu conținut scăzut de sodiu, în special sortimentul Dorna Izvorul Alb

Vânzarea către Coca-Cola, una din cele mai importante tranzacții din România

Acum 21 de ani, faimosul brand Dorna a fost cumpărat de o companie gigant. În vara anului 2002, uriașa firmă americană Coca-Cola a achiziționat brandul de la omul de afaceri Jean Valvis. Cu privire la acea perioadă, transferul mărcii Apele Dorna către Coca-Cola a fost considerat una dintre cele mai importante tranzacții din industria alimentară. Conform estimărilor din acel moment, valoarea tranzacției s-a ridicat la aproximativ 40 de milioane de euro.

De numele grecului Jean Valvis se asociază două tranzacții semnificative cu două dintre cele mai mari companii multinaționale: prima, vânzarea Dorna Apemin SA către Coca-Cola Hellenic Bottling Company și The Coca-Cola Company, iar a doua, în anul 2008, când a avut loc vânzarea companiei Dorna Lactate și a brandului LaDorna către Grupul Lactalis.

De altfel, Coca-Cola operează cu trei fabrici de producție în România, situate în Ploiești, Timișoara și Poiana Negrii. La fabrica din Poiana Negrii, există în prezent trei linii de producție, două pentru ambalaje PET și una pentru ambalaje reutilizabile din sticlă. Aici se efectuează îmbutelierea mărcilor Dorna de apă plată și apă carbogazificată.

The Coca-Cola Company presupune, în România, filiala Coca-Cola România, care deține drepturile de marcă înregistrate și partenerul său, Coca-Cola HBC România, responsabil pentru îmbuteliere și distribuție. Coca-Cola HBC se remarcă fiind ca unul dintre cei mai importanți îmbuteliatori ai produselor Coca-Cola, cu vânzări de peste 2 miliarde de unități.