Anul 2023 a adus schimbări majore în privința Codului Rutier, fiind adăugate sau modificate diverse articole legislative. De altfel, a sosit sezonul rece, motiv pentru care ne putem aștepta, oricând, la condiții meteo nefavorabile, de la lapoviță și ninsoare, până la șosele pe care se formează depunerile de gheață. Însă, ce este de făcut? Ce prevede legea, când vine vorba despre echiparea corespunzătoare a vehiculelor? Ce sancțiuni riscă șoferii, în condițiile în care nu se conformează în fața legii? Contează ce tipologie de anvelope sunt montate, în funcție de sezon, dar și ce impact este aplicat asupra condusului defensiv? Despre aceste aspecte, CANCAN.RO vă va oferi, pe larg, informațiii, în cele ce urmează.
Anul 2023 a adus la pachet schimbări importante referitoare la Codul Rutier. Au fost adăugate sau modificate diverse spețe legislative, câteva dintre răspunderile contravenționale trecând și ele, la rândul lor, printr-o îmbunătățire. Odată cu venirea anotimpului rece, și vehiculele trebuie să fie echipate corespunzător.
Legea arată că autoturismul trebuie să fie echipat cu anvelope conforme, care să fie în concordanță cu starea drumurilor publice – adică, cu alte cuvinte, dacă pe carosabil este depusă zăpadă, mașina trebuie să fie echipată cu anvelopele potrivite vremii și omologării.
CANCAN.RO vă aduce în atenție o detaliere a informațiilor care sunt prevăzute în Codul Rutier în privința dotării vehiculelor cu anvelopele conforme, de ce este necesar un asemenea pas, când trebuie să schimbi cauciucurile, dar și ce sancțiuni riscă șoferii care nu se conformează. De altfel, vei afla și riscurile la care te expui, în condițiile în care mașina nu este echipată potrivit condițiilor meteo.
Vezi și REGULĂ DE LA UE PENTRU TOȚI ȘOFERII ROMÂNI CARE AU CATEGORIA B. CE FEL DE VEHICULE POT CONDUCE
Este o întrebare adresată destul de des de mulți șoferi, însă răspunsul este mai simplu decât ar părea. Cauciucurile nu trebuie să fie schimbate imediat ce începe sezonul rece. Însă, dacă faci o călătorie cu mașina în zone în care există depuneri pe carosabil de lapoviță, zăpădă, gheață, atunci este necesar să mergi la un service autorizat și să îți montezi cauciucurile aferente condițiilor meteorologice.
De altfel, conducătorii auto nu ar trebui să circule cu anvelope cu stare de uzură avansată, pentru că se vor expune pericolelor. Totodată, specialiștii recomandă ca mașinile să fie echipate cu anvelopele potrivite, odată ce temperatura scade sub 7 grade Celsius, noaptea.
Ai voie să circuli cu anvelope de iarnă pe timpul verii? În legislația română nu se află stipulată o altfel de interdicție pe timp de vară. Însă, în cazul iernii, conducătorii trebuie să se adapteze condițiilor și să monteze cauciucurile potrivite.
Răspunsul este cât se poate de simplu: Categoric. Da, anvelopele și jantele trebuie să fie omologate și sunt notate în cartea de identitate a autovehiculului. Odată ce survine schimbarea cauciucurilor, dimensiunile care apar în fișa respectivă trebuie să fie respectate. În condițiile în care sunt montate cele neconforme, atunci pot apărea probleme la diverse componente ale mașinii și, implicit, viața ar putea să fie pusă în pericol.
În plus, gestul atrage sancțiuni. Iar, de aici, apare următoarea întrebare – contează tipologia anvelopelor, în funcție de anotimp? Câteva detalii legate de anvelopele all season a oferit Titi Aur, fost campion la automobilism, acestea fiind disponibile AICI.
Există și o serie de riscuri la care conducătorii auto se expun, în condițiile în care nu se conformează în fața Codului Rutier. Le luăm pe rând:
Dacă analizăm un raport disponibil pe site-ul oficial al Reprezentanței Comisiei Europene în România („Siguranța rutieră în UE: număr de decese sub nivelurile anterioare pandemiei, însă progresele rămân prea lente”, disponibil AICI), se poate constata faptul că țara noastră, în anul 2022, se află în topul statelor care au raportat cele mai ridicate rate de decese. Dacă Suedia și Danemarca se află de partea „baricadei” pozitive, având cele mai sigure drumuri, România și Bulgaria trec la pragul negativ – 86 de decese cauzate de accidente rutiere la 1 milion de locuitori și, respectiv, 78 de decese, în cazul vecinilor sudici.
De exemplu, în tabelul de mai jos se regăsesc următoarele date: Rata per milion de locuitori, pentru perioda 2019 – 2022; Schimbare de % (procentaj) în 2022 față de 2021, 2019, dar și media 2017-2019). Se poate observa, din punct de vedere statistic, că România „sughite” la capitolul siguranței rutiere.
Există și un context care trebuie luat în considerare – în anul 2018, Uniunea Europeană a stabilit un obiect clar, și anume reducerea cu 50%, până în anul 2030, a deceselor cauzate de accidentele rutiere și a accidentărilor grave. Este un obiectiv ce se regăsește atât în „Planul de acțiune al Comisiei pentru siguranța rutieră”, cât și în „Cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030”.
Revenind, aplicat pe România, INS a întocmit o bază de date cu numărul de accidente rutiere înregistrate în anul 2022. Bilanțul este îngrijorător și sumbru:
Cine deţine informaţii despre acest subiect este rugat să ne scrie la [email protected], să ne sune la 0741 CANCAN (226.226) sau să ne scrie direct pe WhatsApp.