Astăzi, 20 aprilie 2021, Biserica Ortodoxă Română (BOR) îl pomeneşte pe Sfântul Ierarh Teotim, Episcop al Tomisului, care a trăit la sfârşitul sec. al IV-lea şi la începutul celui de-al V-lea. Originar din Dobrogea, el a fost contemporan cu mari Părinţi şi Sfinţi ai Bisericii, printre care se numără: Ioan Gură de Aur, Fericitul Ieronim, Ambrozie al Mediolanului, Grigorie al Nyssei, Grigorie de Nazianz şi alţii.
Având în vedere că, în calendarul creștin ortodox este trecută azi, de Sfântul Ierarh Teotin, cruce cu negru, oamenii nu au voie să spele sau să coasă. Fericitul Ieronim îl menţionează în cartea sa “De viris illustribus“, în anul 392, iar Sozomen spune că era de neam “scit“. Sfântul Teotim a participat la un sinod de la Constantinopol (400), la care au venit 22 de episcopi, fiind primul în lista semnatarilor documentelor sinodului, semn al stimei din partea celorlalţi, cât şi al prestigiului scaunului de Tomis, se arată pe site-ul reintregirea.ro.
“Diferenţa între sărbătorile cu cruce roşie şi cruce neagră, din punct de vedere liturgic, este dată de bogăţia şi solemnitatea slujbelor, aşa cum le găsim în cărţile de cult. Astfel avem sărbători mari – praznicele împărăteşti, sărbătorile Maicii Domnului şi ale sfinţilor mai importanţi. Aceste sărbători au cea mai desfăşurată slujbă: Vecernie Mică, Vecernie Mare, Litie, Polieleu, Evanghelie şi Doxologie Mare la Utrenie.
În calendare, semnul distinctiv pentru importanţa slujbei este crucea roşie încadrată de cerc sau paranteze. Apoi avem sărbătorile sfinţilor cu priveghere şi polieleu – spre deosebire de cele mari, acestea nu sunt însoţite de pre şi postserbări (înainteprăznuire şi odovanie). În calendare sunt marcate cu o cruce roşie sau neagră cu o singură paranteză. Urmează sărbătorile sfinţilor fără priveghere – acestea nu au Vecernie Mică, dar au Polieleu, Evanghelie şi Doxologie Mare, marcate în calendar cu o cruce simplă și sărbători ale sfinţilor mai puţin însemnaţi. Sunt de două feluri: cu sau fără Doxologie Mare la Utrenie. În calendare sunt marcate cu cruce neagră”, a explicat Marius Cătălin Antohi, preot al Bisericii Sfântul Ilie din Huși, pentru doxologia.ro.
Sfântul Ierarh Teotim i-a înfruntat pe cei care susţineau că opera lui Origen conţine învăţături eretice, având o atitudine cumpănită în privinţa lui Origen, la fel ca şi alţi Sfinţi Părinţi. De asemenea, l-a apărat pe Sfântul Ioan Gură de Aur, învinuit că sprijină pe călugării “origenişti“. Despre Sfântul Teotim se spunea încă din timpul vieţii că este bărbat foarte strălucit prin cucernicia şi sfinţenia vieţii sale.
El este considerat cel dintâi dascăl și părinte duhovnicesc al sfinților Ioan Cassian și Gherman, cu care era contemporan, format în tinerețe în aceeași mănăstire din “hotarele Cassienilor și ale peșterilor”. Această mănăstire, care a dat călugări cărturari și sporiți în fapte bune, era o adevărată vatră monahală de sfințenie, de trăire și de profundă teologie din eparhia Tomisului, confirmată de înaltul nivel spiritual, teologic și literar la care au ajuns cei trei sfinți daco-romani contemporani, Ioan Cassian, Gherman și Teotim I, supranumit de istoricii paleocreștini “Scitul” și “Filosoful”, potrivit doxologia.ro.
Sursa foto: captură video YouTube / Trinitas TV