Cacealmaua taxei de prima inmatriculare
CANDID. Desi cam in necunostinta de cauza, ministrul Vosganian anunta cu nonsalanta ca a rezolvat problema taxei de prima inmatriculare Confuzie. Declaratiile oficiale privind costurile inregistrarii in circulatie a masinilor vechi sau noi nu au legatura cu realitatea Arpad Dobre In spatele afirmatiilor privind reducerea la jumatate a taxei de prima inmatriculare si a suprataxarii vehiculelor noi se ascunde, in cel mai bun caz, necunoasterea unor date tehnice. La o analiza mai atenta cad toate argumentele ministrului Varujan Vosganian pe tema inmatricularii.
Autovehicul inexistent
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat recent ca va reduce cu pana la 50% taxa de prima inmatriculare pentru o masina dotata cu motor Euro 4, mai veche de 4 ani. Ministrul a „uitat” insa un lucru: masinile produse in serie si care respecta normele Euro 4 de poluare au intrat pe piata doar dupa 2005. Deci, masina Euro 4, produsa in serie si mai veche de 4 ani, nu exista!
Care polueaza mai mult?
Dar confuzia creata de ministrul Vosganian nu se opreste aici. O alta masura aberanta este aplicarea unor taxe mai mari la masinile noi si mai mici la cele cele vechi. Concret, ministrul Varujan Vosganian considera ca o masina noua va polua mai mult timp, deoarece va circula circa 15 ani, in vreme ce o masina veche de 5-6 ani va mai functiona cel mult 10 ani, deci va polua mai putin. Complet gresit! O masina noua, cu motor Euro 4, care circula circa 15.000 km pe an (aproximativ 41 km pe zi), va avea la bord peste 15 ani minimum 225.000 km si, la o poluare de 1 gram monoxid de carbon (CO) pe kilometru, conform normei Euro 4, va elibera in atmosfera 225 kg CO in total. Spre comparatie, o masina veche de 5 ani, cu motor Euro 3 cu acelasi kilometraj anual, va avea in 10 ani 150.000 km la bord, dar, potrivit normei de poluare Euro 3, va elibera in atmosfera 2,3 grame CO/km, adica 345 kg CO in doar 10 ani. Deci, masina veche va polua mai mult, chiar daca ministrul Vosganian crede altfel.
Aberatiile vor fi oficializate
Bomboana de pe coliva taxei cosmetizate nu o reprezinta aceste neconcordante. Partea proasta e ca Guvernul va trimite la Bruxelles o scrisoare oficiala cu toate aceste aberatii si s-ar putea ca Romania sa fie amendata pentru suprataxarea masinilor de import.