DUREREA care i-a măcinat o viață pe CORNELIA și LUPU REDNIC: „Am zis că mă topesc atunci”
ALTCEVA cu Adrian Artene
Acasă » Știri » Bacalaureat 2021, sesiunea de toamnă! Subiecte, barem și rezolvare la Limba și literatura română

Bacalaureat 2021, sesiunea de toamnă! Subiecte, barem și rezolvare la Limba și literatura română

De: Anna Caba 16/08/2021 | 18:10
Bacalaureat 2021, sesiunea de toamnă! Subiecte, barem și rezolvare la Limba și literatura română

Sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat 2021 a început astăzi, 16 august, cu proba la Limba și literatura română. Începând cu ora 9:00 elevii au intrat în sălile de examene, acolo unde au primit subiectele și au avut la dispoziție 3 ore pentru a le rezolva.

Potrivit Ministerului Educației, sunt 39.000 de elevi care vor susține examenul de bacalaureat în sesiunea a doua. Dintre aceștia, aproape 25.000 de absolvenți provin din promoția 2020-2021, iar restul de aproape 14.000 sunt din promoții anterioare.

Subiectele, de dificultate medie, au aceeași structură și sunt similare cu cele din prima sesiune a BAC 2021, desfășurată în iunie-iulie. (CITEȘTE ȘI: REZULTATE BACALAUREAT 2021. AFLĂ CARE SUNT NOTELE PUBLICATE DE MINISTERUL EDUCAȚIEI)

La proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul examenului național de bacalaureat (sesiunea august – septembrie 2021), desfășurată astăzi, 16 august, au fost prezenți 14.427 de candidați din cei 17.485 de candidați înscriși.

Au absentat 3.039 de candidați, iar 19 candidați au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

Subiecte limba și literatura română, baremul și rezolvarea – profilul uman

SUBIECTUL I       (50 de puncte)

Citeşte următorul fragment:

Era în anul 1938. Apăruse cartea mea. […] Și, în momentul acela, noi coboram – mi se pare că strada e în pantă – și urca un bărbat cu un pas greoi, cu părul alb, cu ochi frumoși, negri, și au avut un moment de ezitare, mi s-a părut, și Camil, și Lovinescu, dar s-au oprit, cu toate că erau în polemică drastică. Și-atunci, Camil mi l-a prezentat pe Lovinescu. Lovinescu s-a uitat mirat la mine, pentru că păream mai tânără decât eram de fapt, și mi-a spus: „Dumneata ai scris Pânza de păianjen?” „Da!” „Păi am lăsat vorbă de atâtea ori […] să vii la cenaclu, la Sburătorul. De ce n-ai venit până acum?” Nu știu ce-am spus.

După ce ne-am despărțit – și acest lucru iarăși l-am povestit, pentru că este foarte impresionant față de ceea ce știam eu sau credeam despre personalitatea lui Camil – m-a luat de mână Camil Petrescu și m-a dus într-o cofetărie și mi-a spus: „Vreau să stăm de vorbă, pentru că nu trebuie să treci peste ziua asta, peste clipele acestea, fără să-ți amintești de ele toată viața. Să nu te lași influențată de polemica dintre mine și Lovinescu; probabil c-ai fost influențată dacă te-a invitat și nu te-ai dus. Să ții minte numai atât, că este cea mai importantă zi din viața ta. Lovinescu este un om de cultură și are o poziție în literatură pe care nimeni n-a avut-o de la Maiorescu până la noi…” Și mi-a ținut o adevărată lecție. […]

Și așa s-a întâmplat că am ajuns în fața maestrului. Și pot să spun că, într-un fel, destinul meu literar s-a hotărât atunci, pentru că, deși cartea mea apăruse, deși scriseseră despre mine Pompiliu Constantinescu și alți critici de aceeași valoare, deși nu pot să spun că m-am format la cenaclul lui Lovinescu, pentru că tot ce-am citit acolo, sau aproape tot, erau lucruri pe care pe parcurs le publicam sau mi se publicau, la Viața Românească și la Revista Fundațiilor, totuși a avut o importanță extraordinară această întâlnire. Pentru că Lovinescu, fie că a bănuit, fie că n-a bănuit, dar m-a întrebat: „Ce-ai de gând să mai scrii? Foarte bine, foarte frumos, ai scris o carte. Ei, acum ce faci? Cum va urma? Ce se va întâmpla mai departe?” Nu știu cum a dibuit că eu nu am intenția să mai scriu altă carte. Am avut ceva de spus, am spus și nu voiam să devin scriitoare. Adică nu credeam că voi fi în stare și nu simțeam nevoia să scriu cărți. Simțisem nevoia să scriu o carte. Dar Lovinescu nu m-a lăsat și m-a întrebat așa: „Hai, hai, spune, ce-ai de gând să mai scrii? Vezi că unii și alții te mai înțeapă ici, colo: că e cartea așa, că e cartea pe dincolo, dar, mă rog, de aia sunt ei critici… și cam toți te bănuiesc pe undeva c-ai pus toată experiența  pe  care  o  aveai  într-o  singură  carte.  Ce-i  adevărat  în  chestia  asta  și  ce  ai  de  gând  să  scrii?”  În momentul acela am fost atât de impresionată de această bănuială și am fost atât de impresionată de prietenia cu care îmi vorbea și de încrederea pe care simțeam că o are în mine, încât n-am îndrăznit să-i spun că nu voi mai scrie. Și am spus: „Mai am o singură experiență pe care n-am pus-o în cartea asta.” „Și care anume?” „Experiența scrisului. Am pus tot. Dar n-am pus anii în care am scris. Despre anii în care am scris, despre această cursă de obstacole, despre această ocnă, despre cioplitul în piatră sau la sare, care este scrisul, eu n-am știut. Experiența asta n-am avut-o și experiența asta vreau s-o pun în carte, adică vreau să scriu despre cum se scrie o carte și eroina mea voi fi eu, dar într-o altă perioadă, în perioada scrisului.” Și mi-a spus: „Interesant. Foarte interesant.”

Cella Serghi, E. Lovinescu evocat de…, în volumul Amintiri çi evocări despre E. Lovinescu

A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.

  1. Indică sensul din text al secvenței ai de gând. 6 puncte
  2. Menționează două titluri de reviste care publicau creațiile Cellei Serghi, utilizând informaţiile din textul dat. 6 puncte
  3. Precizează atitudinea  lui  Camil  Petrescu  față  de  E.  Lovinescu,  justificându-ți  răspunsul  cu  o  secvență semnificativă din textul dat        6 puncte
  4. Explică motivul pentru care Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar. 6 puncte
  5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o caracteristică pe care o are experiența scrisului, în viziunea autoarei. 6 puncte                                                                                                                                                                               B.

B. Redactează un text  de  minimum  150  de  cuvinte,  în  care  să  argumentezi  dacă  diferențele de opinie împiedică  sau  nu  recunoașterea  meritelor  celuilalt,  raportându-te  atât  la  informațiile  din  fragmentul  extras  din volumul Amintiri çi evocări despre E. Lovinescu, cât și la experiența personală sau culturală.       20 de puncte

În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:

–formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente;            14 puncte

–utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte.  6 puncte

În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al II-lea   (10 puncte)

Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului în fragmentul de mai jos.

ACTUL I

Vezi înaintea ochilor un çir de case ca çi cum le-ai privi din stradă. Sunt acolo trei prăvălii modeste, de târguçor provincial. Întâia este a lui Take, a doua este a lui Ianke çi cea din urmă çi micuță de tot, a lui Cadîr. Casa lui Take çi a lui Ianke sunt construite absolut la fel, numai că sunt cu totul altfel zugrăvite. De pildă, zidurile casei lui Take sunt roçii, iar tabla de pe acoperiç albă, pe când casa lui Ianke are zidurile albastre çi tabla de pe acoperiç roçie. Firma lui Take, pe care-i scris doar: „La Take”, e neagră cu litere galbene, iar a lui Ianke e galbenă cu litere negre. Căsuța micuță a lui Cadîr çi firma lui au luat de la fiecare câte o culoare. Aça, de pildă, zidurile sunt roçii, tabla neagră, firma galbenă cu litere albe. […] E vreme de vară. Toate cele trei prăvălii au perdele în față, cât ține micul trotuar provincial – fireçte, çi ele deosebit colorate. E cald çi zăpuçeală. Ghiceçti apropierea serii – dar vipia* nămiezii s-a prelungit până aici. Poate să fie ora cinci. Ulița e pustie çi nu se aude decât foarte departe – undeva – cântecul trist al unei flaçnete*. Toţi trei negustorii, uçor çi comod îmbrăcați de vară, dormitează pe scaune înadins puse în față, fiecare la prăvălia lui.

SCENA I

TAKE, IANKE și CADÎR

TAKE (somnoros çi lehămetit de căldură, îçi çterge năduçeala oftând): Ooof, cald e!

IANKE: Și ce-mi spui asta mie?

Victor Ion Popa, Take, Ianke çi Cadîr

*vipie – (regionalism) căldură mare, arșiță

*flaçnetă – mică orgă mecanică portativă, acționată prin învârtirea unei manivele

Notă

Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al III-lea       (30 de puncte)

Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți relația dintre două personaje dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Camil Petrescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre cele două personaje;

–evidențierea evoluției relației dintre cele două personaje, prin două episoade/secvențe comentate;

–analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru evoluția relației dintre personaje (de exemplu: acțiune, conflict, modalități de caracterizare, relații temporale și spațiale, incipit, final, tehnici narative, instanțe ale comunicării narative, registre stilistice, limbaj etc.).

Notă

Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).

Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere

–1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; așezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Barem – limba și literatura română- profil uman

SUBIECTUL I       (50 de puncte)

A  (30 de puncte)

1.indicarea sensului din text al secvenței date (de exemplu: Sensul secvenței este intenționezi.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct                6 puncte

2.menționarea a două titluri de reviste care publicau creațiile Cellei Serghi (Viața Românească, Revista Fundațiilor) – 2 puncte + 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct    6 puncte

3.precizarea atitudinii lui Camil Petrescu față de E. Lovinescu (de exemplu: admirație etc.) – 2 puncte; justificarea răspunsului cu o secvență semnificativă din text (Lovinescu este un om de cultură çi are o poziție în literatură pe care nimeni n-a avut-o de la Maiorescu până la noi…) – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct         6 puncte

4.explicarea motivului pentru care Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar (de exemplu: Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar, deoarece a încurajat-o să nu renunțe la scris.): explicare nuanțată – 4 puncte/încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct

6 puncte

5.prezentarea unei caracteristici pe care o are experiența scrisului în viziunea autoarei (de exemplu: autenticitate, dificultate etc.): numirea unei caracteristici – 2 puncte; prezentare adecvată şi nuanţată – 2 puncte/încercare de prezentare – 1 punct             4 puncte

– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct           2 puncte

B   (20 de puncte)

– formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție  1 punct

– câte 2 puncte pentru enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate: enunțare clară, în concordanță cu opinia formulată – 2 p.; încercare de enunțare – 1 p.     2 x 2 puncte = 4 puncte

–câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 2 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte

–valorificarea textului în dezvoltarea oricărui argument – 3 p./simpla citare a unor secvențe din text – 1 p.; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 p. 3 puncte + 1 punct = 4 puncte

–formularea unei concluzii pertinente  1 punct

–utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 p.; utilizare parţial adecvată – 1 p.        2 puncte

–respectarea normelor limbii literare (0 – 1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greşeli – 0 p.)  1 punct

–respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0 –1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 1 p.; 2 sau mai multe greșeli – 0 p.)    1 punct

–așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct

–respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte 1 punct

În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al II-lea         (10 puncte)

Conținut – 6 puncte

–prezentarea rolului notațiilor autorului în fragmentul dat

  • prezentare adecvată și nuanțată, prin evidențierea rolului notațiilor autorului (de exemplu: indicare a unor detalii scenografice, caracterizare a personajului, menționare a coordonatelor temporale sau spațiale etc.) – 6 puncte/prezentare ezitantă a rolului notațiilor autorului – 3 puncte/simpla precizare a rolului notațiilor autorului – 1 punct

Redactare – 4 puncte

– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1 greşeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte); punctuaţia – 1 punct (0 – 1 greşeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte)

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte

şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al III-lea        (30 de puncte)

Conţinut – 18 puncte

–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre cele două personaje

2 x 3 puncte = 6 puncte

  • prezentare adecvată şi nuanţată – 3 puncte/prezentare ezitantă – 2 puncte/prezentare schematică sau superficială – 1 punct

–evidenţierea evoluției relației dintre cele două personaje, prin două episoade/secvențe comentate

6 puncte

  • prezentarea evoluției relației dintre personaje – 2 puncte
  • ilustrarea evoluției relației dintre personaje, prin oricare două episoade/secvențe comentate – 2 puncte + 2 puncte = 4 puncte; simpla numire a unor episoade/secvențe sau tendinţa de rezumare – 1 punct + 1 punct = 2 puncte

–câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi/sau de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru evoluția relației dintre personaje

2 x 3 puncte = 6 puncte

  • analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru evoluția relației dintre personaje – 3 puncte/analiza fiecărui element ales, fără justificarea relevanței pentru evoluția relației dintre personaje – 2 puncte/abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct

Redactare – 12 puncte

– existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere            1 punct

– logica înlănțuirii ideilor  1 punct

– abilităţi de analiză şi de argumentare     3 puncte

  • relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 puncte/relaţie parţial adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct

– utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 puncte; vocabular restrâns, monoton – 1 punct)          2 puncte

–  ortografia (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 greșeli – 1 punct; 3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 2 puncte

– punctuaţia (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 greșeli – 1 punct; 3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 2 puncte

– așezarea în pagină, lizibilitatea  1 punct

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Subiecte limba și literatura română, baremul și rezolvarea – profilul real

SUBIECTUL I       (50 de puncte)

Citeşte următorul fragment:

Era în anul 1938. Apăruse cartea mea. […] Și, în momentul acela, noi coboram – mi se pare că strada e în pantă – și urca un bărbat cu un pas greoi, cu părul alb, cu ochi frumoși, negri, și au avut un moment de ezitare, mi s-a părut, și Camil, și Lovinescu, dar s-au oprit, cu toate că erau în polemică drastică. Și-atunci, Camil mi l-a prezentat pe Lovinescu. Lovinescu s-a uitat mirat la mine, pentru că păream mai tânără decât eram de fapt, și mi-a spus: „Dumneata ai scris Pânza de păianjen?” „Da!” „Păi am lăsat vorbă de atâtea ori […] să vii la cenaclu, la Sburătorul. De ce n-ai venit până acum?” Nu știu ce-am spus.

După ce ne-am despărțit – și acest lucru iarăși l-am povestit, pentru că este foarte impresionant față de ceea ce știam eu sau credeam despre personalitatea lui Camil – m-a luat de mână Camil Petrescu și m-a dus într-o cofetărie și mi-a spus: „Vreau să stăm de vorbă, pentru că nu trebuie să treci peste ziua asta, peste clipele acestea, fără să-ți amintești de ele toată viața. Să nu te lași influențată de polemica dintre mine și Lovinescu; probabil c-ai fost influențată dacă te-a invitat și nu te-ai dus. Să ții minte numai atât, că este cea mai importantă zi din viața ta. Lovinescu este un om de cultură și are o poziție în literatură pe care nimeni n-a avut-o de la Maiorescu până la noi…” Și mi-a ținut o adevărată lecție. […]

Și așa s-a întâmplat că am ajuns în fața maestrului. Și pot să spun că, într-un fel, destinul meu literar s-a hotărât atunci, pentru că, deși cartea mea apăruse, deși scriseseră despre mine Pompiliu Constantinescu și alți critici de aceeași valoare, deși nu pot să spun că m-am format la cenaclul lui Lovinescu, pentru că tot ce-am citit acolo, sau aproape tot, erau lucruri pe care pe parcurs le publicam sau mi se publicau, la Viața Românească și la Revista Fundațiilor, totuși a avut o importanță extraordinară această întâlnire. Pentru că Lovinescu, fie că a bănuit, fie că n-a bănuit, dar m-a întrebat: „Ce-ai de gând să mai scrii? Foarte bine, foarte frumos, ai scris o carte. Ei, acum ce faci? Cum va urma? Ce se va întâmpla mai departe?” Nu știu cum a dibuit că eu nu am intenția să mai scriu altă carte. Am avut ceva de spus, am spus și nu voiam să devin scriitoare. Adică nu credeam că voi fi în stare și nu simțeam nevoia să scriu cărți. Simțisem nevoia să scriu o carte. Dar Lovinescu nu m-a lăsat și m-a întrebat așa: „Hai, hai, spune, ce-ai de gând să mai scrii? Vezi că unii și alții te mai înțeapă ici, colo: că e cartea așa, că e cartea pe dincolo, dar, mă rog, de aia sunt ei critici… și cam toți te bănuiesc pe undeva c-ai pus toată experiența  pe  care  o  aveai  într-o  singură  carte.  Ce-i  adevărat  în  chestia  asta  și  ce  ai  de  gând  să  scrii?”  În momentul acela am fost atât de impresionată de această bănuială și am fost atât de impresionată de prietenia cu care îmi vorbea și de încrederea pe care simțeam că o are în mine, încât n-am îndrăznit să-i spun că nu voi mai scrie. Și am spus: „Mai am o singură experiență pe care n-am pus-o în cartea asta.” „Și care anume?” „Experiența scrisului. Am pus tot. Dar n-am pus anii în care am scris. Despre anii în care am scris, despre această cursă de obstacole, despre această ocnă, despre cioplitul în piatră sau la sare, care este scrisul, eu n-am știut. Experiența asta n-am avut-o și experiența asta vreau s-o pun în carte, adică vreau să scriu despre cum se scrie o carte și eroina mea voi fi eu, dar într-o altă perioadă, în perioada scrisului.” Și mi-a spus: „Interesant. Foarte interesant.”

Cella Serghi, E. Lovinescu evocat de…, în volumul Amintiri çi evocări despre E. Lovinescu

A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.

1.Indică sensul din text al secvenței ai de gând.               6 puncte

2.Menționează două titluri de reviste care publicau creațiile Cellei Serghi, utilizând informaţiile din textul dat. 6 puncte

3.Precizează  atitudinea  lui  Camil  Petrescu  față  de  E.  Lovinescu,  justificându-ți  răspunsul  cu  o  secvență semnificativă din textul dat.   6 puncte

4.Explică motivul pentru care Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar. 6 puncte

5.Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, o caracteristică pe care o are experiența scrisului, în viziunea autoarei.             6 puncte

B. Redactează un text  de  minimum  150  de  cuvinte,  în  care  să  argumentezi  dacă  diferențele de opinie împiedică  sau  nu  recunoașterea  meritelor  celuilalt,  raportându-te  atât  la  informațiile  din  fragmentul  extras  din volumul Amintiri çi evocări despre E. Lovinescu, cât și la experiența personală sau culturală.       20 de puncte

În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:

–formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente;            14 puncte

–utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte. 6 puncte

În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al II-lea        (10 puncte)

Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului în fragmentul de mai jos.

ACTUL I

Vezi înaintea ochilor un çir de case ca çi cum le-ai privi din stradă. Sunt acolo trei prăvălii modeste, de târguçor provincial. Întâia este a lui Take, a doua este a lui Ianke çi cea din urmă çi micuță de tot, a lui Cadîr. Casa lui Take çi a lui Ianke sunt construite absolut la fel, numai că sunt cu totul altfel zugrăvite. De pildă, zidurile casei lui Take sunt roçii, iar tabla de pe acoperiç albă, pe când casa lui Ianke are zidurile albastre çi tabla de pe acoperiç roçie. Firma lui Take, pe care-i scris doar: „La Take”, e neagră cu litere galbene, iar a lui Ianke e galbenă cu litere negre. Căsuța micuță a lui Cadîr çi firma lui au luat de la fiecare câte o culoare. Aça, de pildă, zidurile sunt roçii, tabla neagră, firma galbenă cu litere albe. […] E vreme de vară. Toate cele trei prăvălii au perdele în față, cât ține micul trotuar provincial – fireçte, çi ele deosebit colorate. E cald çi zăpuçeală. Ghiceçti apropierea serii – dar vipia* nămiezii s-a prelungit până aici. Poate să fie ora cinci. Ulița e pustie çi nu se aude decât foarte departe – undeva – cântecul trist al unei flaçnete*. Toţi trei negustorii, uçor çi comod îmbrăcați de vară, dormitează pe scaune înadins puse în față, fiecare la prăvălia lui.

SCENA I

TAKE, IANKE și CADÎR

TAKE (somnoros çi lehămetit de căldură, îçi çterge năduçeala oftând): Ooof, cald e! IANKE: Și ce-mi spui asta mie?

Victor Ion Popa, Take, Ianke çi Cadîr

*vipie – (regionalism) căldură mare, arșiță

*flaçnetă – mică orgă mecanică portativă, acționată prin învârtirea unei manivele

Notă

Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al III-lea       (30 de puncte)

Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularități de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Camil Petrescu.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;

–evidențierea unei trăsături a personajului ales, prin două episoade/secvențe comentate;

–analiza a două elemente de structură, de compoziție și/sau de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcția personajului ales (de exemplu: acțiune, conflict, modalități de caracterizare, relații temporale și spațiale, incipit, final, tehnici narative, instanțe ale comunicării narative, registre stilistice, limbaj etc.).

Notă

Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.

Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).

Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere

Barem – limba și literatura română- profil real

SUBIECTUL I       (50 de puncte)

A. (30 de puncte)

1.indicarea sensului din text al secvenței date (de exemplu: Sensul secvenței este intenționezi.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct                6 puncte

2.menționarea a două titluri de reviste care publicau creațiile Cellei Serghi (Viața Românească, Revista Fundațiilor) – 2 puncte + 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct    6 puncte

3.precizarea atitudinii lui Camil Petrescu față de E. Lovinescu (de exemplu: admirație etc.) – 2 puncte; justificarea răspunsului cu o secvență semnificativă din text (Lovinescu este un om de cultură çi are o poziție în literatură pe care nimeni n-a avut-o de la Maiorescu până la noi…) – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct         6 puncte

4.explicarea motivului pentru care Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar (de exemplu: Cella Serghi consideră că E. Lovinescu i-a marcat destinul literar, deoarece a încurajat-o să nu renunțe la scris.): explicare nuanțată – 4 puncte/încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct               6 puncte

5.prezentarea unei caracteristici pe care o are experiența scrisului în viziunea autoarei (de exemplu: autenticitate, dificultate etc.): numirea unei caracteristici – 2 puncte; prezentare adecvată şi nuanţată – 2 puncte/încercare de prezentare – 1 punct             4 puncte

– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, respectarea normelor de ortografie și de punctuație – 1 punct           2 puncte

B. (20 de puncte)

– formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție  1 punct

– câte 2 puncte pentru enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate: enunțare clară, în concordanță cu opinia formulată – 2 p.; încercare de enunțare – 1 p.     2 x 2 puncte = 4 puncte

–câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 2 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte

–valorificarea textului în dezvoltarea oricărui argument – 3 p./simpla citare a unor secvențe din text – 1 p.; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 p.

3 puncte + 1 punct = 4 puncte

–formularea unei concluzii pertinente  1 punct

–utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 p.; utilizare parţial adecvată – 1 p.        2 puncte

–respectarea normelor limbii literare (0 – 1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greşeli – 0 p.)  1 punct

–respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0 –1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 1 p.; 2 sau mai multe greșeli – 0 p.)    1 punct

–așezarea în pagină, lizibilitatea               1 punct

–respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte          1 punct

În vederea acordării punctajului, textul trebuie să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al II-lea        (10 puncte)

Conținut – 6 puncte

  • prezentarea rolului notațiilor autorului în fragmentul dat
  • prezentare adecvată și nuanțată, prin evidențierea rolului notațiilor autorului (de exemplu: indicare a unor detalii scenografice, caracterizare a personajului, menționare a coordonatelor temporale sau spațiale etc.) – 6 puncte/prezentare ezitantă a rolului notațiilor autorului – 3 puncte/simpla precizare a rolului notațiilor autorului – 1 punct

Redactare – 4 puncte

– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0 – 1 greşeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte); punctuaţia – 1 punct (0 – 1 greşeli – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte)

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte

şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al III-lea       (30 de puncte)

Conţinut – 18 puncte

–prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre cele două personaje

2 x 3 puncte = 6 puncte

  • prezentare adecvată şi nuanţată – 3 puncte/prezentare ezitantă – 2 puncte/prezentare schematică sau superficială – 1 punct

–evidenţierea evoluției relației dintre cele două personaje, prin două episoade/secvențe comentate

6 puncte

  • prezentarea evoluției relației dintre personaje – 2 puncte
  • ilustrarea evoluției relației dintre personaje, prin oricare două episoade/secvențe comentate – 2 puncte + 2 puncte = 4 puncte; simpla numire a unor episoade/secvențe sau tendinţa de rezumare – 1 punct + 1 punct = 2 puncte

–câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi/sau de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru evoluția relației dintre personaje

2 x 3 puncte = 6 puncte

  • analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru evoluția relației dintre personaje – 3 puncte/analiza fiecărui element ales, fără justificarea relevanței pentru evoluția relației dintre personaje – 2 puncte/abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct

Redactare – 12 puncte

–existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere         1 punct

–logica înlănțuirii ideilor               1 punct

–abilităţi de analiză şi de argumentare  3 puncte

  • relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 puncte/relaţie parţial adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 puncte/schematism – 1 punct

–utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 puncte; vocabular restrâns, monoton – 1 punct)             2 puncte

–ortografia (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 greșeli – 1 punct; 3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 2 puncte

–punctuaţia (0 – 1 greșeli – 2 puncte; 2 greșeli – 1 punct; 3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 2 puncte

–așezarea în pagină, lizibilitatea               1 punct

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Urmărește Cancan.ro pe Google News
A urmat mai multe cursuri de Multimedia – Radio și Televiziune și activează în presa online de trei ani. În prezent este redactor al publicației CANCAN.RO, site ce face parte din Grupul de Presă GÂNDUL. Absolventă a Facultății de Jurnalism citeste mai mult
Parteneri
Daniela Crudu a ajuns piele și os, după două nașteri! Imaginile care i-au șocat pe fanii săi
Daniela Crudu a ajuns piele și os, după două nașteri! Imaginile care i-au șocat pe...
FOTO. Cristi Borcea, pe lista de cuceriri a lui Laurette! „Se supără soția lui”
FOTO. Cristi Borcea, pe lista de cuceriri a lui Laurette! „Se supără soția lui”
Cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Poze de colecție cu Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia Pârva
Cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Poze de colecție cu Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia...
Care sunt cele mai „inutile” facultăți din România. Cu greu îți găsești job după finalizarea studiilor: „Cu mâna pe inimă”
Care sunt cele mai „inutile” facultăți din România. Cu greu îți găsești job după finalizarea...
Monalisa Liuba a avut o presimțire TERIFIANTĂ în ziua în care a murit pe masa de operație! DEZVĂLUIRI ȘOCANTE
Monalisa Liuba a avut o presimțire TERIFIANTĂ în ziua în care a murit pe masa...
Comuna din România unde nu s-a mai născut niciun copil în ultimii 12 ani: Satele care o alcătuiesc au o poveste inedită
Comuna din România unde nu s-a mai născut niciun copil în ultimii 12 ani: Satele...
VIDEO Prima apariție a lui Klaus Iohannis după demisie. Unde a fost văzut fostul președinte
VIDEO Prima apariție a lui Klaus Iohannis după demisie. Unde a fost văzut fostul președinte
O nouă metodă de fraudă pe Whatsapp. Escrocii preiau contul celui înșelat pentru a păcăli alți utilizatori
O nouă metodă de fraudă pe Whatsapp. Escrocii preiau contul celui înșelat pentru a păcăli...
2025: Permis auto anulat pe motiv medical. Cum poți reclama un șofer care nu ar trebui să conducă?
2025: Permis auto anulat pe motiv medical. Cum poți reclama un șofer care nu ar...
Lovitură pentru pensionarii cu venituri mici din România! De ce sunt nevoiți să plătească 300 de lei în plus lunar
Lovitură pentru pensionarii cu venituri mici din România! De ce sunt nevoiți să plătească 300...
Crimă din gelozie, în Dolj! Un bărbat l-a ucis pe actualul iubit al fostei soții, în casa acesteia. Victima venise să îi aducă flori iubitei
Crimă din gelozie, în Dolj! Un bărbat l-a ucis pe actualul iubit al fostei soții,...
VIDEO Culiță Sterp, despre anii în care tatăl său a stat la închisoare. Ce își mai amintește artistul de la acea vârstă. „M-a afectat destul de mult. Asta a fost viața noastră atunci.”
VIDEO Culiță Sterp, despre anii în care tatăl său a stat la închisoare. Ce își...
Victor Dorobanțu, roman care joacă în “Wednesday
Victor Dorobanțu, roman care joacă în “Wednesday", vorbește în premieră despre iubita sa: “M-a abordat...
Filmul crimei din Dolj. Orbit de gelozie, un bărbat l-a ucis pe iubitul fostei soţii. Tânărul urma să îşi sărbătorească azi ziua de naştere
Filmul crimei din Dolj. Orbit de gelozie, un bărbat l-a ucis pe iubitul fostei soţii....
BANCUL ZILEI. Bubulina: - I-am zis soțului că aseară am călcat strâmb!
BANCUL ZILEI. Bubulina: - I-am zis soțului că aseară am călcat strâmb!
Parkside pentru mașina ta: Ce găsești la Lidl sub 220 lei
Parkside pentru mașina ta: Ce găsești la Lidl sub 220 lei
O planetă mai BUNĂ decât Pământul, la o aruncătură de băț
O planetă mai BUNĂ decât Pământul, la o aruncătură de băț
„Când îți clădești fericirea pe nefericirea unei persoane, ea fiind chiar fiica ta...”. Ioana Ginghină tună și fulgeră după nunta lui Alexandru Papadopol cu Cristiana Luca
„Când îți clădești fericirea pe nefericirea unei persoane, ea fiind chiar fiica ta...”. Ioana Ginghină...
Cartierul din București în care trăiau hoți, tâlhari și unii dintre cei mai periculoși infractori. A fost scrisă și o carte fără egal despre această zonă
Cartierul din București în care trăiau hoți, tâlhari și unii dintre cei mai periculoși infractori....
A fost una dintre străzile vedetă ale Bucureștiului. Era printre cele mai populare artere comerciale din oraș. Aici veneau să cumpere și oamenii fără bani
A fost una dintre străzile vedetă ale Bucureștiului. Era printre cele mai populare artere comerciale...
Ruptură totală între prinții Harry și William. S-a aflat ce a făcut de Meghan Markle
Ruptură totală între prinții Harry și William. S-a aflat ce a făcut de Meghan Markle
Laurette rupe tăcerea despre relaţile cu Horia Tecău, Cristi Borcea şi Ion Ţiriac. A recunoscut tot: „Se supără soţia lui!”
Laurette rupe tăcerea despre relaţile cu Horia Tecău, Cristi Borcea şi Ion Ţiriac. A recunoscut...
Jocuri gratuite oferite în februarie. Oferte pentru PC, săptămânal
Jocuri gratuite oferite în februarie. Oferte pentru PC, săptămânal
JD Vance şi Elon Musk provoacă tensiuni în Germania prin apărarea extremei drepte
JD Vance şi Elon Musk provoacă tensiuni în Germania prin apărarea extremei drepte
Verdict clar pentru Călin Georgescu. Cum ar putea CCR să invalideze candidatura sa
Verdict clar pentru Călin Georgescu. Cum ar putea CCR să invalideze candidatura sa
Răzbunare în cuplu. Mihaela Rădulescu, pedepsită dur
Răzbunare în cuplu. Mihaela Rădulescu, pedepsită dur
Ninge în martie în București? Meteorologii ACCUWEATHER au modificat radical prognoza pentru luna viitoare
Ninge în martie în București? Meteorologii ACCUWEATHER au modificat radical prognoza pentru luna viitoare
Magnatul român care le-a cerut socrilor o maşină şi o sumă de bani pentru a da drumul unei afaceri a ajuns acum la fel de bogat ca Ion Ţiriac
Magnatul român care le-a cerut socrilor o maşină şi o sumă de bani pentru a...
Laurențiu Reghecampf a cerut-o în căsătorie Corina Caciuc! Cum a reacționat mama fiilor lui, Landon și Liam
Laurențiu Reghecampf a cerut-o în căsătorie Corina Caciuc! Cum a reacționat mama fiilor lui, Landon...
Alexandru Papadopol spune
Alexandru Papadopol spune "DA" chiar de Ziua Îndrăgostiților. Primele imagini de la cununia civilă: "Ce...
Cuvântul lung din limba română care are același sens, indiferent de unde îl citești. Îl folosești destul de des, dar nu ți-ai dat seama de acest lucru
Cuvântul lung din limba română care are același sens, indiferent de unde îl citești. Îl...
Cum se face, de fapt, poprirea în cazul salariaților cu datorii. Nimeni nu are voie să-ți oprească mai mult din venituri
Cum se face, de fapt, poprirea în cazul salariaților cu datorii. Nimeni nu are voie...
Împăcarea anului în România. Mihai Bendeac ar putea reveni la Antena 1. Actorul a trecut peste scandalul din trecut
Împăcarea anului în România. Mihai Bendeac ar putea reveni la Antena 1. Actorul a trecut...
×