BACALAUREAT 2017. Model de subiect la limba şi literatura română
Examenul de bacalaureat naţional 2017
Proba E. a)
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Model Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
- Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
- Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
- Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
- câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: sprijinită – rezemată; aduni – strângi) 2 x 1 p. = 2 puncte
- explicarea rolului virgulelor în secvenţa indicată (izolează substantivul în cazul vocativ de restul enunţului) 2 puncte
- construirea oricărui enunţ în care se foloseşte corect o locuţiune/expresie cu substantivul indicat
2 puncte
- câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea spaţială (de exemplu: cine ştie în ce oraş ploios; Afară plouă) 2 x 2 p. = 4 puncte
- câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu: ploaia, dorul) 2 x 2 p. = 4 puncte
- câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii (de exemplu: mine; tăi) 2 x 2 p. = 4 puncte 7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din primele opt versuri ale textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaţiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte
-
– câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei şi sentimente; prezenţa instanţei comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte
- câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
-
– comentarea ultimelor opt versuri ale textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; abordare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
- respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
-
structura discursului de tip argumentativ:
- formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.; text parţial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte • utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.; utilizare parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
-
conţinutul argumentării:
- formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
- câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei
2 x 3 p. = 6 puncte • câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:
dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
- formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
Probă scrisă – Limba şi literatura română Model
Barem de evaluare şi de notare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
-
respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
- registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
- respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.;
3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.;
2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
- respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
- prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din textul narativ studiat
4 puncte
- prezentare adecvată şi nuanţată – 4 p.
- prezentare ezitantă – 2 p.
- prezentare schematică sau superficială – 1 p.
- evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată prin două scene/secvenţe comentate
4 puncte
- menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
- ilustrarea trăsăturii menţionate prin două scene/secvenţe comentate – 3 p.; ilustrarea trăsăturii menţionate printr-o scenă/secvenţă comentată – 2 p.; simpla numire a unor scene/secvenţe sau tendinţa de rezumare – 1 p.
− câte 1 punct pentru ilustrarea oricăror patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales 4 x 1 p. = 4 puncte − susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte • text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică – 3 p.
- text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică – 2 p.
- text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta – 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte • relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 p.
- relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 p.
- relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism – 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată – 2 p.; vocabular restrâns, monoton – 1 p.) |
2 puncte |
− ortografia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) |
2 puncte |
− punctuaţia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) |
2 puncte |
− aşezarea în pagină, lizibilitatea |
1 punct |
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte |
1 punct |
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus