Avioanele fara pilot

De: Cancan
Publicat: 23/06/2007 | 00:00

NEURON. Proiectul costa 405 milioane de euro si este „invizibil” X-47 PEGASUS. Avionul cu cea mai mare raza de actiune TARANIS. Este primul avion fara pilot „inteligent” BOEING X-45. Este considerat „revolutionar” Performante. Asistam la cea mai mare batalie intre companiile producatoare de armament Cosmin Torr Intr-un viitor nu foarte indepartat, avioanele de lupta nu vor mai avea nevoie de pilot. Cele mai mari companii producatoare de armament din lume cauta, in acest moment, cea mai buna solutie.

neuron

Este solutia europeana a avionului de lupta fara pilot. La proiect participa companii din Franta, Suedia, Grecia, Elvetia, Spania si Italia, costul total fiind de 405 milioane de euro. Primele teste sunt programate sa se desfasoare simultan in Franta, Suedia si Italia, la inceputul anului 2010. Principala caracteristica a lui neuron este „invizibilitatea”, designul aparatului folosind tehnologiile Stealth. Are o lungime de 9,5 metri, o anvergura a aripilor de 12,5 m si o greutate de 5 tone. Viteza maxima este de 272m/s. Va transporta mai multe tipuri de munitie, in principal bombe teleghidate.

Taranis

A fost anuntat in decembrie 2006 de compania britanica BAE Systems. Costurile au fost estimate la 124 de milioane de lire sterline (n.red. – 186 milioane de euro), la proiect urmand sa participe companiile BAE Systems, Rolls-Royce, Smiths Aerospace si Qinetiq, impreuna cu o echipa de ingineri ai armatei britanice. Botezat dupa zeul celtic al tunetului, Taranis este programat sa intre in teste la inceputul anului 2009, primul zbor fiind asteptat pentru 2010. Potrivit primelor informatii, aparatul de zbor va avea o lungime de aproape 12 metri si o anvergura a aripilor de 9 metri. Principala caracteristica a lui Taranis va fi autonomia. Practic, aparatul va duce la indeplinire orice misiune fiind suficient de „inteligent”, incat sa gaseaca singur solutii pentru diverse situatii de lupta.

Avioanele X

Sub acest nume stau avioanele experimentale dezvoltate de companiile americane. Seria acestora a fost inceputa de Bell X-1, avionul top-secret care in 1947 a spart bariera sunetului. La categoria avioanelor de lupta fara pilot, americanii se pot lauda cu Boeing X-45 si cu Northrop-Grumman X-47 Pegasus. Finantarea proiectul Boeing este uriasa, apropiindu-se de un miliard de dolari. In martie 2006, Forta Aeriana ale Statelor Unite a renuntat la proiect, acesta fiind preluat in cele din urma de Marina SUA. Ca performante, X-45 a fost caracterizat ca „revolutionar”. Pe scurt, are o raza de actiune de peste 1500 de km, viteza maxima de 272m/s, poate zbura la 12 km altitudine si poate transporta doua tone de munitie. Prima varianta a lui X-47 Pegasus a efectuat un zbor test in februarie 2003. O a doua varianta a fost construita in 2005, fiind programata pentru teste pe parcursul anului 2007. Performantele sale sunt asemanatoare modelului oferit de Boeing, singura exceptie fiind raza de actiune care este mult mai mare.