CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, a intrat în posesia imaginilor momentului! Călin Popescu Tăriceanu, președintele Senatului, a abandonat mașina de serviciu și a ”fugit” de la birou cu un taxi Uber. Cu siguranță, Călin Popescu Tăriceanu a ales această variantă pentru a ajunge, urgent, la o discuție importantă, ”de taină”, ferită de orice privire indiscretă. Dar putem presupune și că liderul ALDE a dorit să ia ”pulsul” în ceea ce privește speța atât de tensionată ”taximetriști tradiționali vs. UBER”. (CITEȘTE ȘI: CĂLIN POPESCU TĂRICEANU, DESPRE CRITICILE OFICIALILOR UE: ”E VORBA DE UN DUBLU STANDARD PE CARE EU NICI NU ÎL MAI ÎNȚELEG”)
Zilele trecute, Călin Popescu Tăriceanu a părăsit sediul ALDE într-un autoturism UBER – Dacia Logan – deplasându-se către locul unde trebuia să participe la o întâlnire. Iar reporterii CANCAN.RO, site-ul nr. 1 din România, au fost pe fază și au obținut imagini în exclusivitate. Am încercat să îl contactăm pe Călin Popescu Tăriceanu pentru a afla care a fost motivul pentru care a renunțat, intempestiv, la mașina de serviciu, însă – cel puțin până acum – liderul ALDE nu a oferit un răspuns. Dar trebuie menționat că președintele Senatului – sacou, cămașă fără cravată, atitudine lejeră, zâmbitor – s-a plasat, de la bun început, în postura unui client care are nevoie de o mașină și atunci apelează la serviciile unei firme de taximetrie, fie ea și UBER.
În 2009, doi antreprenori americani – Garrett Câmp şi Travis Kalanick – au fondat Ubercab, o aplicaţie despre care spuneau că va revoluţiona transportul urban. Inițial, cei doi au fost tratați cu indiferență, însă Uber a avut un trend ascendent și s-a ajuns, iată, la proteste pe scară largă şi la intervenţia autorităţilor care se văd puse în situția de a modifica legislaţia taximetriei. Aplicaţia de mobil permite oricărui şofer să transporte persoane şi să fie plătit pentru asta. Un om care vrea să ajungă din punctul A în punctul B caută pe Uber un şofer înscris, îl cheamă prin aplicaţie, iar la sfârşitul călătoriei i se ia automat de pe card contravaloarea. Clientul poate da bacşiş dacă vrea (cash), însă ideea este că şoferul care îl duce poate fi oricine.
Tocmai de aici a pornit controversa, iar taximetriştii tradiționali sunt furioşi din cauza introducerii acestei aplicații. Este concurenţă neloială, afirmă aceștia, vezi timpul.md. Taximetriştii profesioniştii sunt de părere că şoferii Uber au câteva avantaje – nu trebuie să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească taxele specifice taximetriei şi, foarte important, nici nu au nevoie de licenţă. ( NU RATA: CĂLIN POPESCU TĂRICEANU, CU PRIVIRE LA SCRISOAREA REFERITOARE LA PROCURORUL GENERAL AUGUSTIN LAZĂR: ”NU AM PRIMIT NICIUN RĂSPUNS DE LA KLAUS IOHANNIS”)
Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, a reacționat în scandalul taxi-Uber generat de protestele recente ale taximetriștilor. Luna trecută, Călin Popescu Tăriceanu a postat pe pagina sa de socializare un mesaj în care a abordat, cu lux de amănunte, subiectul ”meseria de taximetrist” și viitorul – pe termen mediu și lung – al acestei meserii. Încă de la primele rânduri ale mesajului online, Călin Popescu Tăriceanu a insistat asupra unei idei: ”E pâine amară de mâncat în taximetrie”.
”Mărturisesc cu onestitate că una dintre profesiile care m-au intimidat dintotdeauna este cea de șofer de taxi. Mereu în goană de la un client la altul, într-un trafic infernal, pe drumuri de coșmar, obligat să calci des regulile de circulație pentru că ai un client grăbit și nervos, dar și cu gândul că dacă rămâi fără permis, rămâi fără pâine o lună sau trei. Trăind zilnic cu spaima că nu vei face plafonul ca să dai obolul firmei și să-ți rămână și ție ceva să duci acasă… Hotărât lucru, e pâine amară de mâncat în taximetrie. Tocmai de aceea, sunt alături sufletește de șoferii de taxi și le înțeleg nemulțumirea față de rivalii de la UBER; e firesc ca oamenii să își apere ”felia”.
Și totuși…” (VEZI ȘI AICI: DEȘI A PIERDUT MARELE PREMIU AL BAHRAINULUI, CĂLIN POPESCU TĂRICEANU RĂMÂNE FANUL NECONDIȚIONAT AL SCUDERIEI FERRARI)
Liderul ALDE este convins că ne aflăm în fața unei probleme complicate, în momentul de față, având în vedere ”lupta” permanentă dintre conservatorism și progres. Progresul, ”nemilos”, nu acceptă compromisuri. Și așa s-a întâmplat, de fiecare dată, de-a lungul istoriei. Totuși, taximetria – ca afacere, la modul general – nu poate fi neglijată sau tratată superficial.
”Mi-e teamă că problema e mai complicată decât pare, pentru că progresul e nemilos, adesea. În secolul 18, un englez a inventat războiul de țesut cu aburi, iar în următorii 10 ani industria de profil a crescut de peste 10 ori. Numai că țesătorii tradiționali nu au fost prea încântați de concurența mecanizată, iar lupta lor a inclus devastarea halelor industriale și distrugerea mașinilor, în semn de protest. Până într-acolo încât, în scurt timp, britanicii au dat o lege care pedepsea cu moartea pe oricine distrugea vreo mașină industrială. Țesătorii au trebuit să înțeleagă și să se adapteze vremurilor. La fel cum s-a întâmplat și cu tipografii de la noi după revoluția din decembrie, când presa a introdus sistemele computerizate și o întreagă categorie profesională s-a văzut fără obiectul muncii în scurtă vreme. La această oră, taximetria reprezintă o afacere de 108 miliarde de dolari la nivel mondial, partea taximetriei digitale, cum i se mai spune, UBER, Didi, Lyft șamd, fiind de 36 de miliarde de dolari.” (CITEȘTE ȘI: CĂLIN POPESCU TĂRICEANU, REFERINDU-SE LA EVENTUALA EXCLUDERE ALDE: ”SUBIECTUL ESTE FOLOSIT DE VERHOFSTADT ÎN SCOPURI ELECTORALE”)
Adaptându-se noilor vremuri, taximetria digitală – spune Călin Popescu Tăriceanu – va ajunge majoritară în următorii 11 ani. Ceea ce va reprezenta, bineînțeles, o provocare pentru taximetria tradițională. Dar asta nu înseamnă că aceste două segmente de piață nu pot fi complementare. În ultimă instanță, cei care au de câștigat din această ”interacțiune” – taximetrie digitală/taximetrie tradițională – sunt chiar clienții.
”Numai că un studiu al companiei Goldman Sachs relevă că în următorii 11 ani, industria taximetriei va atinge 285 de miliarde de dolari, iar felia taximetriei digitale va ajunge majoritară. UBER, mai mult decât o concurență, reprezintă o provocare pentru taximetria tradițională și un îndemn la adaptare la noile vremuri. Așa că, haideți să găsim o formulă în care cele două să fie complementare într-o competiție corectă din care să câștige în primul rând cetățeanul. De la UBER așteptăm garanții că au șoferi atestați și că viața noastră este în siguranță în mâinile lor. De la taximetria clasică așteptăm să aibă același fel de răspuns rapid la observațiile noastre privitoare la șoferi, mașina, cursa, iar cei care nu rezistă la o relație bună cu clientul să fie obligați rapid să respecte regulile pe care singuri vi le-ați fixat. Nu uitați că pe clientul vostru, fie al taximetriei clasice, fie al UBER, îl interesează mai puțin ce scrie pe plăcuța de pe mașină, ci îl interesează siguranță, confort și respect”, a mai scris, pe pagina sa de socializare, Călin Popescu Tăriceanu. (VEZI ȘI AICI: CĂLIN POPESCU TĂRICEANU, DISCUȚIE CU PREMIERUL MUNTENEGRULUI: ”ROMÂNIA, ABORDARE PRO-ACTIVĂ ȘI SUPORTER AL POLITICII UȘILOR DESCHISE”)