Atenție, români! Se dau amenzi de 5.800 de lei pentru o greșeală aparent banală
Potrivit ultimelor modificări ale legislației, înmatricularea unui vehicul se suspendă de drept în cazul în care expiră Inspecția Tehnică Periodică. Astfel, conducerea unei mașini cu ITP-ul expirat echivalează cu conducerea unei mașini neînmatriculate, cu toate consecințele legale care decurg de aici.
În cazul în care ai ITP-ul expirat și ești oprit de un polițist, acesta este obligat să rețină talonul și plăcuțele de înmatriculare ale mașinii. Desigur, urmează două amenzi (una pentru lipsa ITP-ului valabil și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării) care, în 2019, poate ajunge (cumulat) la 5.800 de lei. Suplimentar, se eliberează o dovadă fără drept de circulație, astfel că mașina mai poate fi deplasată doar pe platformă.
Certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare se restituie proprietarului de către Poliția Rutieră la încetarea suspendării înmatriculării vehiculului, respectiv trecerea Inspecției Tehnice Periodice. Potrivit legislației, aceasta trebuie făcută, în cazul mașinilor de uz personal, la fiecare doi ani. Excepție fac mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP annual, conform auto-bild.ro.
Pentru a trece ITP-ul, o mașină poate avea, cel mult, deficiențe minore. Dacă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. În legislație, deficiențe minore sunt cele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore.
Deficiențe majore sunt cele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante. Deficiențe periculoase sunt cele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.
Astfel, două milioane de șoferi români riscă să fie amendați în orice moment, dacă sunt prinşi la volan, deoarece au inspecţia tehnică periodică expirată. În baza unei legi noi şi certificatele lor de înmatriculare sunt suspendate, deși mulți dintre ei nu cunosc acest detaliu.