Psihologul CANCAN.ro, Cezar Laurentiu Cioc, explica, pe intelesul tuturor, de ce plata facturilor cauzeaza depresii. La romani, ziua de plata a facturilor la intretinere este una cu dureri de cap, care creeaza angoase si uneori atacuri de panica.
Uneori chiar anticiparea sumei de plata este in masura sa creeze un stress in plus. Mai ales iarna, multi romani stau cu ochii pe avizier, rugandu-se sa nu vina intretinerea prea mult.
“Planeaza incertitudinea modului de calcul al intretinerii, pe baza unor formule stiute doar de catre cei care calculeaza. Apar mereu “mici greseli” de calcul, dar doar in dauna platitorului si niciodata in defavoarea firmei de repartitoare sau a regiilor responsabile cu incalzirea centralizata. Romanul, cel cu “frica de Dumnezeu”, are un puternic sentiment de auto-invinovatire si nu ii place sa ramana dator.
Simte ca nu si-a incheiat conturile cu statul si cineva ar avea motive sa vina sa ii puna intrebari. Din acest motiv se grabeste sa plateasca darile catre stat, chiar cu riscul de a ramane fara bani pe luna respectiva”, a explicat pentru CANCAN.ro, Cezar Cioc psiholog la Institutul de Cercetare si Dezvoltare a Potentialului Uman din Romania.
Platim fara sa intrebam pe ce dam banii
Majoritatea romanilor platesc fara sa intrebe in mod detaliat incotro se duc banii lor sau pe ce sunt de fapt taxati. Naivitatea lor poate duce uneori la abuzuri, mai ales ca suma finala la intretinere se face folosind formule complexe care sunt accesibile doar celor care calculeaza.
“De etica si moralitatea acestor oameni depinde si corectitudinea facturilor. Un experiment facut de catre o persoana fizica cu domiciliul la bloc, care a montat pe acelasi calorifer doua repartitoare de la doua firme diferite, a aratat ca sumele de plata difera de la firma la firma, ceea ce inseamna ca nu exista un standard national, ci totul e pur interpretativ. Un mod relativ sigur de frauda ar fi “umflarea” facturii cu o suma mica, de ordinul catorva lei. Foarte multa lume prefera sa plateasca in plus decat sa intrebe detaliat pe ce isi cheltuie banii. Prin efect cumulativ, aceste sume mici pot aduce venituri considerabile. Contestatiile facute de catre locatari necesita uneori timp, pe care acestia nu il au si in consecinta prefera sa plateasca”, a mai spus specialistul CANCAN.ro
Ce se poate face?
O modalitate potrivita de a evita supararile si eventualele depresii cauzate de plata facturilor si in special a intretinerii ar fi ca locatarii de la bloc sa aiba convingerea intima ca platesc ceea ce au consumat in mod real. “Daca romanii isi vor spune “da domne, e corect pretul, chiar atat am consumat si eu” nu mai apar pareri de rau sau depresii, ci exista un sentiment de echitate. Aceasta situatie va duce in timp si la un bun echilibru intre costuri si beneficii. Asa se intampla la plata facturilor la telefon sau la internet, acolo unde totul este standardizat strict si poti vedea cu usurinta cate minute ai vorbit sau cati biti ai navigat pe internet”, a mai adaugat Cezar Laurentiu Cioc.
Durerile de cap cauzate de plata intretinerii pot fi combatute in timp prin luarea de atitudine, punerea de intrebari, cererea de explicatii cu privire la balanta plata-consum. Aceasta metoda psiho-sociala va duce la scaderea fraudelor si la o mai buna constientizare a propriului consum. “E ca atunci cand vezi o prajitura, o platesti si o manaci cu placere… esti impacat cu schimbul facut pentru ca te-ai bucurat de roadele lui. A fost o alegere a ta in cunostinta de cauza si ti-o asumi. Problema este atunci cand platesti parjitura la suprapret dar… tot in frig stai”, a mai spus specialistul de la Institutul de Cercetare si Dezvoltare a Potentialului Uman. (Alex Saulea)