Alexandru Rafila lămurește problema posibilelor focare din școli: „ Copiii se pot îmbolnăvi și cu noul coronavirus, așa cum răcesc sau fac gripă”
Reprezentantul României la OMS, Alexandru Rafila, este de părere că școala trebuie să înceapă în condiții cât mai apropiate de ce a fost înainte de pandemie, dar cu respectarea strictă a măsurilor de igienă și distanțare, care îi cazul copiilor este greu, dar nu imposibil de realizat.
Specialistul adaugat și faptul că elevii se pot îmbolnăvi și cu noul coronavirus, așa cum răcesc sau fac gripă, dar că riscul de transmitere trebuie redus cât de mult se poate.
„Școala, într-un fel sau altul, trebuie să reînceapă. Trebuie să avem măcar speranța unei activități apropiate de normal, copiii au nevoie să interacționeze unii cu alții, cu profesorii, pentru că prelungirea excesivă a învățământului la distanță nu cred că e sustenabilă. Trebuie să punem în balanță și protecția față de această infecție, dar și dezvoltarea lor normală, ca viitori membri ai societății care se pot integra, care pot duce mai departe această țară”, a spus Rafila la Digi24.
Despre temerile părinților
Alexandrul Rafila susține, totodată, despre temerile exprimate de mulți părinți, că, dacă merg la școală, copiii se pot îmbolnăvi.
„Temerile sunt normale. Părinții trebuie să știe în primul rând că discutăm despre o boală transmisibilă, ar evitarea în totalitate a transmiterii acestei boli nu este posibilă.
Așa cum copiii răcesc, fac gripă, tot așa se pot îmbolnăvi și cu noul coronavirus. Problema este cum facem să minimalizăm acest risc. Și cum facem, dacă se întâmplă ca într-o clasă să apară un caz, ca restul școlii să-și continue activitatea normal”, a spus Rafila.
El a dat exemplul altor țări care au luat măsuri pentru redeschiderea școlilor și care au mers pe principiul claselor care nu ar trebui să depășească 15 elevi.
„Grupuri mai mici înseamnă și risc mai mic de răspândire a infecției. Una este să ai un caz într-o clasă cu 15 elevi și alta e să ai un caz într-o clasă cu 40 de elevi. Riscul crește. Distanțarea fizică cred că este importantă. Utilizarea măștii este una dintre soluții. Sunt țări în care utilizarea măștii este impusă în pauze sau la activitățile din exterior, unde copiii interacționează unii cu celialți. Sunt mai multe variante, ar trebui să ne gândim foarte serios care dintre acestea permit defășurarea unei activități apropiate de normal și minimizează riscurile”, a spus Rafila.
Bunicii, un exemplu pentru cei mici
Medicul adaugă că părinții și bunicii trebuie să dea un exemplu copiilor în ceea cce privește respectarea regulilor. „Copiii, dacă văd că părinții poartă mască, implicit consideră că este o normă socială sau încep să înțeleagă că au și ei o responsabilitate.
Dacă un copil pe care noi vrem să-l lămurim, să spunem, să poarte masca la școală observă că părinții sau bunicii sau persoane cu care interacționează în mod obișnuit nu poartă mască în spații închise, o să se întrebe:
eu de ce să port mască la școală? Și atunci noi, adulții, suntem până la urmă cei care vom determina comportamentul preventiv și vom proteja copiii”, a mai spus el.