Alertă în magazinele din România! Acest afiș nu trebuie să lipsească, iar proprietarii pot plăti amenzi mari dacă nu respectă regulile

Publicat: 05/06/2023 | 13:14

Proprietarii de magazin au mai multe reguli pe care trebuie să le respecte pentru a nu primi sancțiuni. Din data de 18 august a anului trecut, comercianții trebuie să se conformeze unei noi directive stabilită prin ordin de ANPC, indiferent dacă este vorba despre un magazin fizic sau unul online. Concret, o nouă plăcuță informativă pentru clienți trebuie să fie expusă într-un loc vizibil. Este vorba despre o plăcuță care să informeze clienții cu privire la soluționările alternative a litigiilor (SAL). Și nu sunt singurele informații pe care comercianții trebuie să le afișeze.

Conform Ordinul ANPC 449/2022, fiecare magazin, fizic sau online, este obligat să expună la loc vizibil pentru clienți mai multe informații esențiale. Printre acestea se numără copia CUI, programul de lucru sau copia după procedura de igienizare a magazinului. În cazul în care oricare element din lista de obligații lipsește, comercianții riscă amenzi mari.

(CITEȘTE ȘI: CELEBRA FABRICĂ DE MEZELURI A FOST ÎNCHISĂ! TONE ÎNTREGI DE CARNE AU FOST RETRASE. CE AU DESCOPERIT INSPECTORII ANPC)

Ce nu trebuie să lipsească dintr-un magazin

Iată lista informațiilor esențiale pe care orice magazin trebuie să le afișeze pentru clienții săi:

  • copie CUI
  • „Această unitate este dotată cu casă de marcat fiscală conform Legii 116/2004, OUG 28/1999. Vă rugăm solicitaţi şi păstraţi bonul fiscal!”
  • „Această unitate practică un adaos comercial ce se încadrează între: 0% – … %”
  • copie extras ONRC cu punctul de lucru (unde este cazul)
  • programul de lucru
  • anunțul de atenționare a clienților referitor la obligația de respectare a prevederilor OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
  • panou de înștiințare – obligatoriu în cazul lipsei autorizației de securitate la incendiu (se afișează în dreptul intrărilor în spațiile respective)
  • plăcuță cu numerele de urgență 112 și 113
  • „În această unitate fumatul este interzis!”
  • „Interzis accesul cu animale!”
  • copie document de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru unităţile de vânzare cu amănuntul, eliberat de DSVSA din judeţul respectiv
  • copie după procedura de igenizare a magazinului
  • copie declaraţii de conformitate
  • autorizaţia de funcţionare emisă de primaria de resort
  • poliţa de asigurare şi autorizaţia în cazul agenţiilor de turism
  • afiș /semn prin care se înștiințează clienții că se acordă avans în numerar la terminalele de plată
  • placheta ANPC cu măsurile de oprire temporară dispuse de către organele de control ale ANPC

Toate acestea sunt valabile și în cazul comercianţilor care administreaza site-uri de vânzari, preluare comenzi on-line şi /sau publicitate la produse şi /sau servicii. De asemenea, toate cele necesare trebuie să fie afișate în câmpul vizual al consumatorului, la loc vizibil. Cel mai adesea se află lângă casa de marcat.

(VEZI ȘI: SE ÎNTÂMPLĂ ÎN ORICE SUPERMARKET DIN ROMÂNIA! MOTIVUL PENTRU CARE PRODUSELE SCUMPE SUNT AȘEZATE PE RAFTURILE DE SUS, IAR CELE IEFTINE PE CELE DE JOS)