Aeroportul Băneasa, mândria bucureștenilor. Locul care îl cinstește cum se cuvine pe Aurel Vlaicu

Publicat: 18/08/2022 | 09:00

Aeroportul Băneasa a atras atenția tuturor în ultima perioadă, după ce și-a redeschis porțile în această lună. Al treilea cel mai vechi aeroport din lume funcționează în continuare, după ce a suferit o serie de modificări în ultimii 10 ani. Mândria Bucureștiului a devenit vedeta românilor de mai bine de 110 ani.

Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu era cunoscut în urmă cu mulți ani ca Aeroportul Băneasa. Până în anul 2011, din punct de vedere al traficului de călători, aeroportul a fost al doilea ca mărime din România.

Cum a luat naștere Aeroportul Băneasa

Aeroportul Băneasa a fost inaugurat în anul 1920. Este situat la șapte kilometri de oraș și are o suprafață de 128 ha. Dispune de o pistă de 3200 m lungime și 60 m lățime. În anul 1909, Louis Blériot a executat primele zboruri pe terenul hipodromului particular de la Băneasa, o porțiune din vechea moșie a contesei de Montesquiou.

În anul 1912, Liga Aeriană Română, condusă de principele George Valentin Bibescu înființează la Băneasa o școală de pilotaj pentru piloți militari. Ulterior, aerodromul devine aeroport; se adaugă o școală de pilotaj pentru piloți civili și Aeroclubul Regal Român.

În următorii ani, activitatea aeroportului a crescut din ce în ce mai mult și atât zborurile comerciale, cât și cele civile s-au înmulțit.

Locul în care au aterizat Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates și Madonna

În 1920 se înființează Compania de Navigație Aeriană Franco-Română, prima companie de transport aerian din lume, pentru pasageri, mărfuri și poștă. În 1923 iau naștere, pe Aeroportul Băneasa, atelierele Companiei de Navigație Aeriană Franco-Română, precursoarele Întreprinderii de Reparații Motoare de Avion din anii ’60-’70 și ale actualei Societăți Comerciale ROMAERO.

În anii 1947-1952 se construiește noua clădire a aerogării Băneasa, care are formă de elice cu trei pale, ceea ce face ca acest aeroport să fie unic în lume. Clădirea a fost proiectată de un grup de șapte arhitecți.

În anul 1942, se construiește prima pistă betonată din România și astfel, pe Băneasa au aterizat toate personalitățile care ne-au vizitat la vremea respectivă, cum ar fi Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates, Madonna.

În ultima perioadă, aeroportul Băneasa era folosit de companii de aviație mici, mai ales cele de zboruri ieftine, care lega acest aeroport cu o serie de destinații internaționale, precum Paris, Lyon, Madrid, Berlin, Maastricht, Verona, Frankfurt, Valencia, Barcelona, Istanbul, Torino și Roma.

Aurel Vlaicu, sursă de inspirație pentru români

Aeroportul îi poartă numele pionierului aviatic român Aurel Vlaicu. Inventatorul a construit, în anul 1908, un planor cu care a efectuat un număr de zboruri în 1909. În toamna anului 1909 s-a mutat în București și a început construcția primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. Avionul a zburat fără modificări în iunie 1910. În anul 1911 a construit un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii memorabile la mitingul aerian de la Aspern, Austria. În data de 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbușit în apropiere de Câmpina. Cauza ar fi fost un atac de cord.

Până în anul 1970, Aeroportul București Băneasa a fost singurul aeroport din Bucureşti şi singurul aeroport internaţional din România. După perioada aceasta, activitatea aeroportului s-a dedicat preluării de curse interne.

Aeroportul Băneasa, închis pe o perioadă de 10 ani

Din data de 25 martie 2012 Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu a fost închis pentru companiile low-cost, zborurile acestora fiind mutate la Aeroportul Internațional Henri Coandă București. Aeroportul a fost renovat după o investiție de 66 de milioane de lei.

Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu s-a redeschis pe data de 1 august, anul acesta, cu ocazia aniversării a 110 ani de la inaugurare.

Documentarea acestui material a fost realizată de Gândul.ro.

This browser does not support the video element.

Valentina Ene
Valentina Ene a ales să lucreze în presă din anul 2019, dar a cochetat cu lumea mondenă încă din liceu. Pasionată de showbiz, dar și de actualitate, s-a alăturat site-ului CANCAN.RO pentru a putea acoperi o paletă cât mai largă de subiecte. Valentina Ene este redactor la site-ul CANCAN.RO, ... citește mai mult