Adina Florea, propusă de ministrul Justiției la șefia DNA
Adina Florea este propunerea ministrului Justiţiei pentru funcţia de procuror-şef al DNA. Aceasta este procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa.
Adina Florea a condus Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, ulterior ocupând şi funcţia de procuror general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa. În proiectul său de management, procurorul Adina Florea spune că a identificat anumite derapaje în activitatea DNA din ultimii ani, pe care le-ar soluţiona prin respectarea legii şi a Constituţiei, relatează Mediafax. În documentul menţionat, la capitolul dedicat bibliografiei, Adina Florea invocă două lucrări ale lui Tudorel Toader (Raportul privind activitatea managerială de la DNA) şi Constituţia României -decizii CCR, hotărâri CEDO, hotărâri CJUE, legislaţie conexă (coautor), dar şi ordine ale ministrului.
„Am privit, în ultimii ani, situaţia din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie dintr o dublă perspectivă, pe de o parte, ataşată valorilor profesiei de procuror pe care o exercit cu pasiune şi rigoare de peste 27 de ani, iar, pe de altă parte, ca persoană preocupată de aşezarea societăţii româneşti pe baze echitabile. Din această perspectivă, am identificat următoarele disfuncţii esenţiale:
– plasarea activităţii DNA în afara legii prin activităţi de investigare care au depăşit limitele de competenţă prevăzute de Constituţie şi de legile organice,
– diminuarea încrederii publice în DNA prin activităţi explicite de încălcare a principiilor care guvernează exercitarea funcţiei de procuror şef;
– respect instituţional, intenţionat diminuat faţă de alte instituţii şi/sau autorităţi publice, cooperare loială deficitară, obligaţia de rezervă eludată;
– pasivitatea în faţa unor semnale publice repetate de încălcare a legii de către unii procurori din cadrul DNA; absenţa preocupării de a verifica activitatea profesională şi conduita anumitor procurori „vedetă” şi chiar promovarea acestora ca fiind exemple de conduită şi probitate profesională;
– lipsa de asumare a responsabilităţilor profesionale de către procurorul şef al DNA în situaţii în care o asemenea asumare se impunea ca urmare a stabilirii, prin hotărâri judecătoreşti definitive, a caracterului deficitar şi/sau nelegal, a activităţilor procesual-penale derulate de procurorii din cadrul Direcţiei;
– numărul în creştere al soluţiilor de achitare definitivă dispuse de instanţele de judecată, important barometru al ineficacităţii DNA;
– modul deficitar de soluţionare a situaţiilor de criză care au umbrit activitatea DNA;
– indicii de atragere a competenţei altor unităţi de parchet, cu încălcarea normelor de competenţă legală;
– semnale publice privind practici de „prioritizare” a anchetelor penale fără niciun fundament legal, cu riscul creării percepţiei sau chiar existenţa unor „vendete” şi prin denaturarea sensului real al sintagmei” exercitându-şi atribuţiile numai În temeiul legii şi pentru asigurarea respectării acesteia”;
– comunicare deficitară între procurorul şef al DNA şi procurorii cu funcţii de conducere de la nivelul structurilor clasice de parchet, cu repercusiune asupra inexistenţei unei riposte ferme asupra fenomenului infracţional din domeniile vulnerabile la corupţie;
– promovarea în structurile DNA, pe baza interviurilor organizate la nivelul structurii centrale, în faţa unor comisii constituite pe baza unor criterii netransparente, a unor procurori fără experienţă profesională în instrumentarea dosarelor penale având ca obiect infracţiuni de corupţie, la nivel înalt şi/sau mediu, infracţiuni de fraudă în materia achiziţiilor publice, infracţiuni de macrocriminalitate economico – financiară, cu consecinţa decredibilizării profesionale a acestei structuri”, precizează Adina Florea în proiectul de management.