14 judete nu au utilaje pentru deszăpezirea drumurilor!
Circulaţia rutieră s-a desfăşurat cu dificultate începând cu duminică, 13 noiembrie, pe mai multe drumuri din ţară, unde s-a depus un strat de zăpadă. Pe unele porţiuni de drum au fost introduse restricţii. Stratul de zăpadă depus în zonele unde a nins a fost de la 1 cm până la aproape 50 cm (la munte), arată RTV.
În judeţul Bistriţa-Năsăud, pe DN17 (Pasul Tihuţa), în localitatea Mureşenii Bârgăului, nu s-a mai permis circulaţia autovehiculelor de mare tonaj dinspre Bistriţa spre Suceava, dacă nu erau echipate cu lanţuri antiderapante. În judeţul Covasna a nins abundent în Pasul Oituz, pe DN11, între km 79 – 89. În judeţul Suceava, traficul greu a fost restricţionat pe DN17 între Vatra Dornei şi Câmpulung pentru a permite utilajelor de deszăpezire să acţioneze. În judeţul Maramureş, s-a circulat mai îngreunat din cauza ninsorii pe DN1C, între localităţile Valea Chioarului şi Mesteacăn, pe DN18 între localităţile Baia Sprie şi Sighetu Marmaţiei, şi pe DN19, în zona Pasului Huta.
În condiţii de iarnă s-a circulat şi în judeţul Sibiu. În judeţul Cluj, pe DN1-E60, două autocamioane au derapat, traficul a fost întrerupt şi ulterior a fost posibilă doar circulaţia autovehiculelor de mici dimensiuni, alternativ. În judeţul Gorj, pe DN67C Novaci – Rânca, între km 22 şi 34, pe carosabil s-a depus un strat subţire de zăpadă.
Primele ninsori au apărut chiar de luna trecută, însă cu toate astea, în 14 judeţe n-au fost nici până acum încheiate contracte de deszăpezire pentru drumurile naţionale.
„Referitor la drumurile naţionale, au fost încheiate contracte de deszăpezire în 27 judeţe, iar pentru celelalte judeţe (AR, CT, CL, DB, GL, GR, GJ, HR, IF, MS, PH, SB, VS şi VL) procedurile de contractare sunt în diverse stadii. La nivelul drumurilor judeţene, activitatea s-a finalizat în 34 de judeţe şi în Municipiul Bucureşti. În două judeţe (MH şi NT) sunt contracte valabile până la data de 31.12.2016 (începând cu data de 01.01.2017 contractele sunt în procedură de achiziţie), alte două judeţe (GR şi MS) au contracte încheiate pentru o parte din teritoriu (pentru diferenţă sunt în curs de atribuire), un judeţ (CT) asigură în regie proprie, iar două judeţe (AG şi PH) nu au încheiate contracte (procedurile de achiziţie sunt în diverse stadii)”, potrivit unui comunicat de presă al Ministerului de Interne.
În ceea ce priveşte materialele antiderapante, s-au constituit aproape 150.000 tone de sare, aproape 5.000 tone de clorură de calciu, peste 300.000 de tone de nisip şi aproape 500 tone de alte produse ecologice. De asemenea, sunt pregătite să intervină peste 13.000 de utilaje, potrivit MAI.
„Am toată încrederea că forţele MAI vor interveni corespunzător, dar mă aştept la o responsabilitate egală şi din partea autorităţilor locale şi al CNAIR. Am constatat că există întârzieri la nivelul autorităţilor locale în încheierea contractelor de deszăpezire şi că au existat situaţii când responsabilii de întreţinerea drumurilor nu şi-au făcut datoria”, a transmis ministrul Dragoş Tudorache.
Totodată, Poliţia Română a realizat o analiză a situaţiei contractelor încheiate până la acest moment la nivel naţional. Astfel, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat 8 contracte, dintr-un necesar de 11, pentru execuţia lucrărilor de întreţinere pe timpul iernii a autostrăzilor, celelalte 3 contracte fiind în diverse stadii.
PROGNOZA METEO pe trei luni
Estimările sezoniere sunt realizate de către Centrul European pentru prognoze pe medie durată (ECMWF) de la Reading, Anglia şi au un grad de realizare de aproximativ 60%. Este estimată distribuţia temperaturilor medii lunare, precum şi distribuţia cantităţilor lunare de precipitaţii, iar fenomenele extreme cu o durată scurtă de manifestare nu pot fi prognozate cu ajutorul acestui produs. (Gabriel Niculescu)