O Dacie 1300 l-a costat 10.000 de euro pe un tânăr din Braşov. Maşina, fabricată în 1970, a fost complet refăcută şi acum arată ca şi cum abia ar fi ieşit din uzină. Dacă vechea Dacie va primi autentificarea experţilor în vehicule istorice, proprietarul ar putea să nu mai plătească impozit pentru ea. Bijuteria anilor 70 a fost scoasă la concurs şi poate fi câştigată de oricine cumpără o revistă dedicată iubitorilor de maşini istorice.
Două luni şi jumătate a durat recondiţionarea Daciei 1300. La ea au muncit non stop în această perioadă 17 persoane, într-un service din Braşov. Mihai Zgărdan este la a treia Dacie pe care o readuce la viaţă. Pe aceasta a cumpărat-o cu 3.500 de euro de la fostul proprietar.
Mihai Zgardan, IT -ist şi restaurator în timpul liber a povestit, la DIGI24, cum a decurs operaţiunea. „Maşina fusese lovită în stâlpul stâng dintre cele două uşi şi a necesitat ceva muncă de tinichigerie pentru a căpăta linia care mie îmi place foarte mult cum a ieşit.”
Cea mai dificilă parte a fost motorizarea, unde a găsit cu greu piese originale. Pe unele le-a găsit după ce a căutat în garajul bunicului său.
„Deci putem merge la Paris fără nicio problemă, e desfăcută până la ultimul şurub. Au fost restaurate absolut toate piesele care au putut fi restaurate. Au fost înlocuite doar piesele de care era neapărată nevoie să fie înlocuite. De exemplu, pivoţi, furtune de frână, deci elemente pentru siguranţă.” a mai spus tânărul pasionat de maşini vechi.
Mihai a restaurat maşina din bani proprii. A costat în jur de 6.000 de euro. Bijuteria anilor 70, nou-nouţă după recondiţionare, a fost expusă într-un mall din Capitală. De cum au văzut-o, cei mai nostalgici vizitatori au comparat-o cu modelele pe care le-au avut chiar ei în acea perioadă. „În ’76 prima maşină a mea a fost 1300. Mergeam şi iarna fără cauciucuri de iarnă. Niciodată nu m-a lăsat pe drum. (..) Tatăl meu a avut trei Dacii. Avantajul era că o reparai oriunde, unde rămâneai cu ea îi mai schimbai o bujie, o curăţai, suflai în jigler.”
Maşina proaspăt restaurată urmează să fie evaluată de specialiştii de la autoritatea care atestă vehicule istorice. Are toate şansele să intre în clubul select al maşinilor istorice, ceea ce ar însemna că va fi scutită de la plata impozitelor.