În perioada sărbătorilor de iarnă, tentativele de fraude online se înmulțesc. Cele mai întâlnite tipologii de fraude online sunt phishingul, fraudele legate de investiții și spoofingul. În ultima perioadă, tot mai multe persoane sunt contactate telefonic și infractorii pretind că lucrează la bancă sau la o autoritate pentru a manipula potențialele victime. Băncile recomandă vigilență când se primesc astfel de telefoane și să încheiați convorbirea imediat.
„Infractorii își diversifică tacticile de fraudare și se prezintă ca reprezentând instituții legitime pentru a câștiga încrederea. Persoanele pot fi manipulate telefonic prin metoda spoofing, astfel că ajung să fie fraudate. Trebuie să rămână raționale și să ia în considerare sfaturile de siguranță online.
Nu trebuie să instaleze nicio aplicație în scop de investiții”, avertizează Gabriela Folcuț, Director Executiv Asociația Română a Băncilor.
Băncile recomandă aplicarea unor măsuri pentru a fi în siguranță online și pentru a contracara tentativele de fraudă:
- Să nu furnizați datele de pe cardul bancar în nicio situație: numele, numărul, data de expirare și codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. Aceste date se folosesc doar de către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate și nu atunci când sunteți conectat la o rețea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată.
- Să nu furnizați niciodată datele personale de utilizare a contului bancar: username și parola de acces!
- Băncile nu vor cere niciodată informații privind parolele de acces la contul bancar și nici datele de pe cardurile bancare. În situația în care aceste date au fost solicitate telefonic, recomandarea este să încheiați apelul imediat.
- Să transmiteți IBAN-ul, nu datele de pe card, dacă trebuie să primiți bani.
- Atentie la promisiunile nerealiste legate de investiții! Dacă sună prea bine ca să fie adevărat, este foarte posibil să fie o fraudă! Investițiile nu sunt garantate. Când întâlniți oferte de investiții pe internet, evitați capcana câștigurilor mari pe termen scurt și faceți verificări!
- Infractorii pot apela la orice pretexte pentru a prelua controlul contului bancar. Să nu instalați aplicații, pe motiv că sunt aplicații de investiții. Altfel, puteți fi vulnerabilizați în fața tentativelor de fraudă!
- Nu vă încredeți în cel care vă sună sau trimite e-mailuri. Verificați atunci când nu sunteți siguri de veridicitatea mesajului sau apelului telefonic care pare a veni de la bancă sau de la o instituție publică. Sunați la un număr care chiar aparține instituției și nu unul sugerat de cel care vă sună.
- Evitați efectuarea unor plăți ca urmare a unor „sfaturi” primite telefonic, indiferent dacă persoana pretinde că este de la bancă sau din partea autorităților
Articol sustinut de ARB.