Recent a fost impusă o lege conform căreia restaurantele și cafenelele trebuie să ofere gratuit apă de la robinet clienților sau trecătorilor, fără posibilitatea de a fi sancționate în caz de refuz. Această lege, denumită de unii „o lege apă de ploaie”, nu include sancțiuni pentru nerespectarea ei. Singura formă de „răzbunare” disponibilă pentru clienți este exprimarea experienței lor printr-un review, oferind astfel și altora o perspectivă asupra situației.
Legea care impune restaurantele și cafenelele din România să ofere gratuit apă de la robinet clienților sau trecătorilor a fost introdusă cu scopul de a promova accesul la apă potabilă și de a reduce consumul de apă îmbuteliată, având în vedere beneficiile pentru mediu și sănătatea publică.
Convorbirea dintre un client și un chelner, conform Observatornews.ro:
Client: Şi un pahar cu apă, te rog.
Chelner: O sticlă vreţi?
Client: Ştiu că cu legea asta, că se bea apă şi aşa.
Chelner: Dar nu te sfătuiesc. Nu că nu am avea filtre sau chestii de genu…
„Am cerut şi au zis că, na, cumpără-ţi o sticlă de apă sau ceva de genul”, a spus un trecător, potrivit Observatornews.ro
Angajații din HORECA susțin că apa de la robinet nu este gratuită deoarece implică costuri de servire și furnizare, inclusiv costul paharelor.
„Apa de la robinet costă. La fel costă şi serviciul, la fel costă şi paharul. Principiul că vine statul şi te obligă să dai ceva gratuit, dar care costă, mi se pare că nu este adecvat”, spune Dragoş Anastasiu, reprezentant HORECA, conform sursei menționate.
În ciuda opoziției din partea unor proprietari de localuri, economiștii și susținătorii legii argumentează că oferirea apei de la robinet gratuit este o măsură benefică pentru consumatori și mediu.
„Costul acesta se regăseşte tot în servicii, adică tot noi suportăm prin nota de plată această obligaţie impusă de autorităţi”, transmite Adrian Negrescu, economist.
Unii manageri de localuri au ales să ofere gratuit apă de la robinet încă de dinainte ca legea să intre în vigoare. Această practică demonstrează clienților că sunt bineveniți și că localul se preocupă de satisfacția și confortul lor. Prin oferirea apei de la robinet gratuit, aceste localuri promovează o atmosferă prietenoasă și receptivă, ceea ce poate contribui la fidelizarea clienților și la o imagine pozitivă a afacerii lor în ochii consumatorilor.
„Noi am implementat legea de dinainte să apară. Suntem pro şi sustinem asta. Considerăm că este un respect faţă de clienţi”, a spus și Raluca, manager bar.