Președinta Asociației Elevilor din Constanța (AEC) trage un semnal de alarmă în rândul oficialilor români. După simulările naționale ale examenului de bacalaureat de săptămâna trecută – în perioada 4-6 martie, atunci când elevii s-au declarat dezamăgiți de calitatea subiectelor folosite pentru evaluarea de la finalul celor 4 ani de liceu, Lorena Drăgușin cere desființarea examenului. Care sunt motivele, de fapt.
După susținerea simulărilor naționale ale examenului de Bacalaureat, care au avut loc în perioada 4-6 martie 2024, reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța (AEC) cer desființarea examenului de Bacalaureat.
„În perioada 4-6 martie, au avut loc simulările naţionale ale examenului de Bacalaureat. Elevii au fost dezamăgiţi de subiecte, spunând că sunt ineficiente”, susține organizația, într-un comunicat remis Edupedu.ro.
În cadrul unui comunicat de presă, Lorena Drăgușin, președinta AEC susține că examenul de Bacalaureat a ajuns o mare îngrijorare pentru toți elevii din țară. Pe lângă asta, aceasta susține că elevii sunt nevoiți să tocească o mare parte din materia pentru BAC, nu să și înțeleagă ceea ce li se predă. În astfel de condiții, după examen – care ar fi trebuit să le testeze cunoștințele- elevii vor uita tot ceea ce au tocit.
„Bacalaureatul este un examen din inerţie, nu ştim ce vrem cu el, ci doar ne-am obişnuit să îl dăm în fiecare an, fără vreun scop sau beneficiu. În plus, nici măcar nu îi cunoaştem baza legală, având în vedere faptul că nici Legea Educaţiei nr. 1/2011, nici Legea Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 nu s-au aplicat cu privire la acesta. Pe lângă faptul că materia este foarte multă, este învechită. Este total absurd ca o ţară membră Uniunii Europene să rămână într-o continuă buclă temporală! Suntem în anul 2024, iar elevii încă sunt forţaţi să înveţe comentarii kilometrice ale operelor literare din anii 1800, pe care oricum le uită după ce ies din sala de examen”, spune Lorena Drăguşin, preşedinta Asociației Elevilor din Constanța.
Afirmațiile președintei Asociației Elevilor din Constanța vin în contextul în care rata analfabeților funcționali a crescut – 42% dintre elevii din țară nu pot face o analiză pe text tocmai din cauză că au fost obișnuiți să tocească informația pentru a scăpa de presiunea și stresul unui examen, implicit pentru a-l trece. Asociația a făcut referire și la situația din anii precedenți, atunci când se aplica echivalarea examenelor de la Bacalaureat cu notele din timpul liceului – astfel fiind descoperită inutilitatea Bacalaureatului.
”În trecut, Ministerul Educaţiei a echivalat probele examenului cu rezultatele dobândite în liceu, astfel i-am văzut inutilitatea, chiar din partea reprezentanţilor educaţiei. Din păcate, în România a crescut rata analfabeţilor funcţionali. 42% dintre elevii din ţară nu pot interpreta o informaţie şi nu pot avea propriile idei, din cauza faptului că au fost învăţaţi să tocească pentru a trece de un examen. Examenul de Bacalaureat este inutil, având în vedere că multe facultăţi au examen de admitere, iar cunoştinţele de bază ale elevului au fost deja testate înainte de admiterea la liceu.
În plus, nu testează adecvat competenţele reale ale elevilor, iar aceştia rămân cu o înţelegere superficială a conceptelor importante. Solicităm crearea unei comisii de experţi care să regândească parcursul liceal, astfel încât cunoştinţele elevilor să fie cu adevărat testate, nu capacitatea de a memora! Solicităm eliminarea examenului de Bacalaureat, care nu verifică adevăratele competenţe ale elevilor!”, se arată în comunicatul Asociației Elevilor din Constanța.