Pandemia de coronavirus a creat o stare de panică generală. Mai toate țările au fost afectate de COVID-19 și încercă să îi facă față.
În acest context, au fost luate măsuri destul de drastice, iar structurile vieții pe care oamenii le cunoșteau s-au schimbat radical. Mai mult, filosoful şi istoricul israelian Yuval Noah Harari a subliniat efectele acestei crize, felul în care va schimba societatea și cum în această pandemie ţările devin experimente sociale la scară largă. (CITEȘTE ȘI: CORONAVIRUS ÎN ROMÂNIA! ULTIMUL BILANȚ AL CAZURILOR CONFIRMATE)
„Criza generată de pandemia coronavirusului are efecte pe plan mondial, iar deciziile guvernelor probabil vor configura mulţi ani lumea, inclusiv sistemele economice, politice şi culturale. Omenirea se confruntă cu o criză globală, poate cea mai mare criză a generaţiei noastre. Deciziile pe care le iau oamenii şi guvernele în următoarele câteva săptămâni probabil vor configura lumea mulţi ani. Vor configura nu doar sistemele medicale, ci şi economia, politica şi cultura. Trebuie să acţionăm rapid şi decisiv. Dar trebuie să luăm în considerare şi efectele pe termen lung ale acţiunilor noastre. Când alegem dintre mai multe variante alternative, trebuie să ne întrebăm nu doar cum depăşim ameninţarea imediată, ci şi ce fel de lume vom moşteni după trecerea furtunii. Da, furtuna va trece, omenirea va supravieţui, cei mai mulţi dintre noi vom fi în viaţă, dar vom locui într-o lume diferită”, afirmă Yuval Noah Harari în editorialul „Lumea după coronavirus. Aceasă furtună va trece, dar alegerile pe care le facem acum ne-ar putea schimba vieţile pentru anii care vor urma”, publicat în cotidianul Financial Times, citat de agenţia Mediafax.
„Ce se întâmplă când lucrează toată lumea de acasă şi comunică doar de la distanţă? Ce se întâmplă când şcoli ori universităţi îşi desfăşoară activităţile online? În vremuri normale, guvernele, companiile şi consiliile educaţionale nu ar accepta niciodată astfel de experimente. Dar acestea nu sunt vremuri normale„, a notat Yuval Noah Harari.
„În această perioadă de criză, avem de făcut două alegeri majore. Prima este între monitorizarea de tip totalitarist şi responsabilizarea civică. A doua este între izolarea naţionalistă şi solidaritatea globală.”
Filozoful a mai adăugat că sisteme de supraveghere destinate combaterii terorismului sunt folosite acum pentru depistarea pacienţilor care au coronavirus. (VEZI ȘI: NOI MĂSURI LUATE ÎN BUCUREȘTI DE GABRIELA FIREA. CE SE VA ÎNTÂMPLA ÎN CURSUL ZILEI DE DUMINICĂ)
„În lupta cu epidemia de coronavirus, numeroase guverne au mobilizat deja noi instrumente de supraveghere. Cel mai notabil caz este al Chinei. Prin monitorizarea atentă a smartphone-urilor, prin folosirea a sute de milioane de camere de luat vederi pentru recunoaşterea facială şi prin obligarea oamenilor să îşi verifice şi să raporteze temperatura corporală şi starea medicală, autorităţile chineze nu doar că pot să identifice rapid persoanele care au coronavirus, ci şi să le urmărească deplasările şi să identifice cu cine au intrat în contact. Diverse aplicaţii mobile avertizează cetăţenii despre apropierea de persoane infectate. Aceste tipuri de tehnologii nu se limitează doar la estul Asiei. Premierul Israelului, Benjamin Netanyahu, a autorizat recent Agenţia israeliană de Securitate să utilizeze sisteme de supraveghere destinate în general combaterii terorismului pentru depistarea pacienţilor care au coronavirus. Când subcomisiile parlamentare au refuzat autorizarea măsurii, Netanyahu a aplicat-o printr-o ordonanţă de urgenţă”, a spus Yuval Noah HarariT