Elena Ceaușescu a fost implicată într-un accidentul rutier violent care a fost ținut secret multă vreme. În urma impactului produs între două mașini, soția președintelui comunist Nicolae Ceauşescu s-a ales cu răni foarte grave și a fost în comă. Și șoferul ei a suferit răni delicate și a avut și el nevoie de îngrijirile medicilor. Incidentul s-a petrecut la marginea Bucureștiului, în 1979, cu zece ani înainte de Revoluția din ’89.
Citește și: Elena Ceaușescu era obsedată de amor. Ce își dorea să vadă mereu. Detalii incendiare
Când a fost victimă în accidentul rutier ținut secret, Elena Ceausescu avea 63 de ani, iar evenimentul nu a fost consemnat în documente oficiale. Ea era în autoturism împreună cu şoferul său şi mergeau spre castelul Peleş din Sinaia, unde Nicolae Ceauşescu se întâlnea cu o delegaţie străină. La un moment dat, la ieşirea din Bucureşti spre Ploieşti, în dreptul Grădinei Zoo Băneasa s-a produs accidentul din cauza șoferului mașinii oficiale, care nu a păstrat distanța regulamentară față de autoturismul din fața sa care rula regulamentar.
Medicul Valeriu Zaharia a povestit în cadrul unui interviu oferit recent că impactul a fost violent, iar Elena Ceauşescu, care stătea pe bancheta din spate, a suferit un traumatism cranian, cu pierderea conştienţei, iar şoferul său, un traumatism toracic. Soția liderului comunist a fost internată la Spitalul Elias. Detalii despre traumele suferite de soţia preşedintelui comunist s-au păstrat în câteva note secrete ale Departamentului de Stat al SUA, publicate de wikileaks.com. “Există zvonuri temeinice în Bucureşti că Elena Ceauşescu a fost implicată într-un accident auto sâmbătă seara, în 20 octombrie. Se spune că ar fi fost rănită şi a fost internată la Spitalul Elias. Spitalul ar fi împânzit de agenţi de securitate. Am notat că doamna Ceauşescu nu a mai apărut în public în weekend”, informa, în 22 octombrie 1979, o notă secretă a Departamentului de Stat al SUA, relatează adevarul.ro.
Acele note informative nu au au redat nimic concret despre producerea accidentului, ci a subliniat doar starea de spirit din Capitală în legătură cu incidentul. “(…) Nu a mai apărut în public din 17 octombrie. Nu mai este nevoie să spun că nu există nicio menţiune a «accidentului» în presa românească”, arăta o altă notă informativă, din 30 octombrie 1979, a Departamentului de Stat al SUA.
În vârstă de 67 de ani, Valeriu Zaharia era pe vremea când s-a produs nefericitul eveniment rutier al Elenei Ceaușeascu rezidentul marelui profesor Constantin Arseni, medicul care a examinat-o pe aceasta imediat după accident. Fost şef al secţiei de neurochirurgie a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Ploieşti, bărbatul a povestit ce s-a întâmplat, de fapt, în realitate în acele zile. Evenimentul a trezit şi atenţia serviciilor secrete străine prezente în România.
“Ştiu că au lovit din spate o maşină înmatriculată în judeţul Neamţ şi, de aici, au apărut zvonuri că a lovit-o un neamţ. Nu era nimic adevărat, era din Piatra Neamţ, nu vreun german. Şoferul Elenei Ceauşescu a avut vreo zece coaste rupte, iar pe ea a trăsnit-o rău. A fost în comă”, a mărturisit dr. Valeriu Zaharia, potrivit adevarul.ro.
Pentru ca incidentul rutier să fie ascuns, autorităţile de la acea vreme au luat măsuri dintre cele mai drastice. Străzile din apropierea spitalului a fost împânzite de poliţişti, iar tramvaiele şi maşinile nu mai aveau voie să circule în zonă. “Le era teamă să nu se zdruncine clădirea spitalului şi să o afecteze şi mai rău pe doamna. O măsură exagerată, evident”, îşi mai aminteşte medicul Valeriu Zaharia.
Profesorul Constantin Arseni a fost solicitat să vină la Spitalul Elias ca să examineze importantul pacient, însă a întâmpinat o problemă. Nicuşor Ceauşescu, care avea atunci 25 de ani, nu voia să se dezlipească de lângă patul mamei sale. Astfel, cunoscutul doctor a refuzat examinarea amănunţită în prezenţa rudelor.
“Se făceau manevre pe care rudele nu le-ar fi înţeles. De exemplu, se putea turna apă rece în ureche pentru a vedea dacă există reflex vegal. Cine ştie cum ar fi interpretat ceilalţi. Ceauşescu l-a întrebat de trei ori pe Arseni dacă soţia lui scapă, iar profesorul i-a confirmat de fiecare dată. Mi-aduc aminte că Balaurul mi-a mărturisit: «Dragă, eu am fost singurul din România care a avut curaj să-i spună lui Ceauşescu – Domnule preşedinte, du-te şi vezi de treburile ţării, că nevasta dumitale nu are nimic în cap»”, a explicat Valeriu Zaharia.
În noaptea care a urmat accidentului, Elena Ceauşescu a fost transferată de urgenţă la Paris, dar nu înainte ca profesorul Arseni să confirme că pacientul poate supravieţui zborului cu avionul. Consultaţia în Franţa a fost necesară pentru că, în acei ani, niciun spital din România nu avea computer tomograf, iar celelalte investigaţii care se puteau face – arteriografie şi ventriculografie – erau foarte riscante. Imediat după accident, două tomografe au fost cumpărate de urgenţă pentru Spitalul Fundeni şi pentru Spitalul nr. 9, la ordinul lui Nicolae Ceauşescu. Pentru că medicii francezi au confirmat diagnosticul pus la Elias, profesorul Nicoale Arseni a fost răsplătit cu vârf şi îndesat de către familia Ceauşescu. “A fost numit membru în Consiliul de Stat din care făceau parte doar nouă persoane şi a fost numit preşedintele Academiei de Ştiinţe Medicale. În plus a primit o vilă pe strada pictor Nicolae Mirea, maşină, bani. Suma era confidenţială, dar din câte îmi amintesc, Balaurul a primit câte 5.000 de lei în bancnote noi pentru fiecare vizită la patul pacientei. Elena Ceauşescu şi-a revenit după câteva zile, aşa cum apreciase Arseni, şi a rămas o perioadă în convalescenţă”, a mai povestit medicul Valeriu Zaharia.