Stabilită în Olanda, Mira Feticu, o scriitoare de origine română, a postat imagini din momentul în care a descoperit un tablou îngropat la rădăcina unui copac din județul Tucea. Ea apare în imagini plângând la locul unde a găsit tabloul, apoi uitându-se la schița cu ceea ce pare a fi opera „Tete D ‘Arlequin“, pictat de Picasso.
Totul ar fi fost, însă, o farsă pusă la punct de doi producători de teatru din Belgia! Aceștia din urmă ar fi îngropat o copie a picturii „Cap de Arlechin” în apropiere de Tulcea, apoi au trimis scrisori anonime în care anunţau unde este o pictură celebră, furată împreună cu alte capodopere acum şapte ani de la un muzeu din Rotterdam.
Scrisorile au ajuns la trei adrese din Olanda şi trei din România, dar numai românca şi un prieten de-al ei se pare că au căzut în plasă.
Femeia, care a scris şi o carte despre jaful pus la cale de bandă de hoţi români, a venit în ţară împreună cu un prieten, a urmat instrucţiunile, şi a dezgropat pictura, conform digi24.ro.
Cei care au pus la cale gluma şi-au anunţat printr-un e-mail victimele şi au povestit că farsa este inspirată din piesa de teatru „Copia adevărată” care a avut premiera joi la Anvers. În scenariu, personajul principal este un falsificator de tablouri.
„Am primit o scrisoare acum 14 zile pe adresa mea de serviciu din Haga. Scrisoarea era o foaie albă de hârtie pe care erau scrise opt rânduri în românește. Suna ca o poezie a cuiva care parcă dorea să se sinucidă. Spunea că nu mai vrea să păzească tabloul lui Picasso și eu nu am înțeles la început. Părea un fel de scrisoare sinucigașă. Am uitat-o în geantă, seara am găsit-o și am citit-o și atunci mi-a picat fisa. Am înțeles că e unul dintre tablourile furate acum câțiva ani. L-am sunat pe polițistul din Rotterdam, care s-a ocupat de caz atunci și el mi-a spus că o să mă sune înapoi, dar nu m-a sunat. Atunci eu m-am simțit datoare să fac ceva. Am vorbit cu colegul meu, care e scriitor ca și mine. Am venit în București, am luat o mașină și ne-am dus acolo, am urmat indiciile din scrisoare”, a spus Mira Feticu.
Aceasta a povestit că indiciile din scrisoare erau exacte și după ce a găsit primul copac, a săpat printre zăpadă și frunze uscate și a găsit tabloul.
„Indicațiile erau extrem de exacte. Nu a fost deloc complicat. După ce am găsit primul copac de care scria în scrisoare, l-am găsit pe al doilea și am răscolit zăpada și stratul de frunze moarte , apoi cu un băț, nu am avut răbdare să mă duc după hârleț, am tras plasticul la suprafață și în plastic era înfășurat tabloul. Dacă e autentic sau fals, asta nu mai e treaba mea”, a povestit Mira Feticu.
Întrebată cum a reacționat când a avut în mână opera despre care se credea că e pierdută, Mira Feticu a spus că a plâns.
„Am plâns, a fost emoționant. A fost ca și cum am redat ceva oamenilor, ceva ce s-a pierdut, a fost un moment intens, am descoperit ceva minunat, ce pot da înapoi omenirii. E intens și e și obositor. Vă dați seama, nu e ca și cum ai sta într-un restaurnat la un pahar de vin. De la ora 2 noaptea vorbesc cu cei care fac ancheta, mergem acolo unde am găsit, refacem scenarii”, a mai spus scriitoarea.