Modul în care se creionează în acest moment noile condiții de admitere la liceu demonstrează o lipsă de coerență și de aliniere la tendințele internaționale în domeniu, este de părere Marilen Pirtea, Rectorul Universității de Vest. „Una dintre variantele luate în discuție între Ministerul Educației și partenerii săi prevede atât păstrarea Evaluării Naționale, cât și introducerea de teze unice pentru elevii de gimnaziu, care să înlocuiască media generală de absolvire a claselor V-VIII. Tehnic, e doar risipă de resurse, ambele sunt tipuri de evaluare cu aproximativ același caracter. Ori una, ori alta!”, susține profesorul.
Introducerea tezelor unice presupune resurse umane, logistice și financiare considerabile, subliniază liberalul: „În plus față de evaluările naționale standard, de la finalul clasei a VIII-a, vom avea încă patru evaluări naționale (2 ani x 2 semestre, la clasele a VII-a și a VIII-a), în forma propusă. Se impune și asigurarea supravegherii de la examenele naționale, pentru a avea cu adevărat efectul scontat. Operaționalizarea acestor noi testări naționale va încărca și mai mult activitatea cadrelor didactice”.