Mulţi s-au întrebat de ce zborul dus are o durată diferită faţă de cel de întoarcere. Mihai Jurcă a găsit răspunsul şi l-a împărtăşit într-un articol pe blogul său personal, mihaijurca.ro.
,,Zbor Bucureşti – Paris. Adică de la est la vest. La dus faci două ore şi 45 de minute, în timp ce returul durează două ore şi 25 de minute. Alt exemplu, Bucureşti – Lisabona. La dus faci 4:15, în timp ce returul durează până în 3 ore şi 40 de minute. Cam 45 de minute este diferenţa şi între dusul şi întorsul de la Sydney la Auckland (Noua Zeelandă). 2:35 faţă de 3:10.
Şi te uiţi pe hartă ca să vezi pe unde au zburat avioanele. Deşi rutele sunt (aproximativ) aceleaşi, ceva parcă nu cadrează. Diferenţele de timp sunt destul de mari, în condiţiile în care semafoarele sunt “sincronizate” pe cer şi nu mi s-a întamplat să pierd timp la ele.
Şi cum ne pregăteam de plecare din Doha, si ascultam anuntul de “welcome on board”, la auzul veştii că facem aproape 5 ore, mi se aprind beculeţele. Păi la dus am făcut patru şi acum cu un ceas in plus? Nu e corect! Pfff…
Prima poza este “dusul” QTR 222 (OTP – DOH) din 9 noiembrie, iar a doua este returul din 12 noiembrie (QTR 219). Conform , duratele zborurilor au fost 4:00 si 4:51, desi traiectoriile urmate au fost aproape identice.
Daca stai sa te gandesti ca pamantul se roteste de la vest la est, si un copil de clasa a IV-a ar putea sa iti spuna ca daca pleci de la Doha catre Bucuresti, sau de la Bucuresti la Paris, orasele din urma “vin” si ele catre tine. Deci teoretic ar trebui sa faci mai putin decat daca ai zbura invers. Insa in realitate acest lucru nu se intampla. De la est la vest faci mai mult decat ai face de la vest catre est.
Rationamentul de mai sus nu sta in picioare, din simplul motiv ca atmosfera este “atasata” la pamant, iar forta gravitationala face ca pamantul sa se invarteasca odata cu obiectele din atmosfera, printre care si avionul. Deci Parisul nu “vine” catre Bucuresti, odata aeronava ridicata de la sol. Iti dai seama cum ar fi fost sa stam suspendati in aer, in Colentina, si sa asteptam sa se roteasca pamantul ca sa ajungem la New York? Nu ma mai prindea nimeni pe acasa.
Adevaratul motiv pentru care durata zborurilor este diferita este reprezentat de existenta Jet-Stream-ului, un curent (vant) de aer de mare altitudine, care se manifesta la inaltimea la care zboara avioanele. Una e sa mergi de la Bucuresti la Doha, in exemplul meu, cu vantul in spate, si alta este sa zbori contra vantului.
Viteza de deplasare a avionului, pe care o vezi afisata pe monitoarele din cabina, este relativa la aerul din jurul avionului. Viteza fata de sol (ground speed) este cea care determina de fapt distanta parcursa fata de sol. Pentru ca tu poti zbura cu 850 km/h viteza relativa, iar vantul sa bata din fata cu 150 km/h. Un calcul aproximativ ar spune ca inaintezi de fapt cu doar 850-150= 700 km/h fata de pamant. Daca zbori de la vest la est, ai vantul in spate, deci inaintezi cu 850+150=1000 km/h fata de pamant.
Si acum partea comerciala a lucrurilor. Cand zboara de la vest la est (pe unde Jet Stream-ul are aceasta directie), datorita vantului din spate, motoarele nu mai trebuie “forjate”. Pilotii pot reduce considerabil viteza de deplasare, astfel incat se fac economii de combustibil. In fond, obiectivul principal nu este sa ajungi in cel mai scurt timp posibil la destinatie, ci sa ai un consum bun.’’, a scris Mihai Jurcă pe blogul său personal.