Fiecare parinte s-a trezit rugat de cel mic sa-i cumpere dulciuri despre care auzise la TV, din reclame, si desi orice parinte stie ca ele nu sunt tocmai sanatoase, cu greu poate sa refuze rugamintea copilului.
In era fast-food si a tentantiilor la tot pasul, campaniile agresive de publicitate pentru produsele nesanatoase precum ciocolata, biscuitii si sucurile carbogazoase fac aproape imposibil pentru mame sa-i tina departe pe cei mici si sa le impuna un stil de viata sanatos.
Daciana Sarbu, cunoscuta pentru actiunile si initiativele de promovare a unui stil de viata sanatos, ia atitudine si solicita CE “actiuni decisive” in aceasta privinta pentru imbunatatirea sanatatii copiilor din Uniunea Europeana. Ea propune chiar interzicerea acestor reclame, daca produsele sunt nocive pentru copii, pentru a-i ajuta astfel pe parinti: daca nu mai vad la TV reclame la aceste alimente, cei mici nu le mai cer. Asa pot fi protejati de alimentele pline de zahar, E-uri si grasimi.
“Eforturile care se fac in prezent pentru restrangerea promovarii catre copii a alimentelor nesanatoase nu au impact, pentru ca se bazeaza pe auto-reglementare si participare voluntara a companiilor. Obezitatea in randul copiilor este o criza grava cu care ne confruntam in prezent si de aceea avem nevoie de reguli obligatorii”, arata eurodeputata in apelul sau.
Daciana Sarbu, care este si vicepresedinta a comisiei de Sanatate a Parlamentului European, ii propune comisarului pentru Sanatate si o solutie in acest sens: definirea clara a unor criterii nutritionale pe care alimentele trebuie sa le indeplineasca pentru a avea dreptul sa fie promovate catre copii. Ca baza stiintifica pentru definirea acestor criterii, Daciana Sarbu sustine modelul profilurilor nutritionale lansat recent de specialistii Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).
Astfel, prin imbunatatirea legilor europene privind alimentatia copiilor, alimentele ar urma sa fie promovate catre copii numai daca respecta anumite praguri nutritionale (in ce priveste cantitatile de zahar si grasimi continute, de exemplu), in acest fel publicitatea facondu-se in mod responsabil, iar parintii putand sa identifice mult mai usor produsele nesanatoase.