Potrivit inregistrarilor efectuate de cutiile negre ale avionului prezidential polonez, daca pilotii ar fi avut la dispozitie inca cinci secunde, catastrofa aviatica ar fi putut fi evitata.
Inregistrarile arata ca Arkadiusz Protasiuk, comandantul aeronavei, si-a dat seama prea tarziu ca avionul se afla foarte aproape de sol. In momentul in care si-a dat seama de acest lucru, el a incercat sa redreseze aeronava, insa aceasta nu a avut timp sa recupereze decat 60% din puterea necesara pentru planare, fiind nevoie de inca cinci secunde.
Imediat ce capitanul Protasiuk a devenit constient de faptul ca planarea era imposibila si ca va avea loc un impact cu solul, el a incercat o „aterizare dura”. Soarta avionului si oficialilor de rang inalt de la bord fiind decisa in cateva secunde, comandantul avionului a fost nevoit sa ia o hotarare intr-un timp foarte scurt.
Pentru a nu cadea la sol, comandantul echipajului polonez a efectuat manevre de ridicare a partii din fata a avionului, insa acesta a lovit un copac cu una dintre aripi. O treime din aripa s-a detasat. Avionul, de tip Tupolev-154M, a lovit solul cu coada si a inceput sa se invarta in jurul axei sale. Motoarele s-au desprins, iar avionul s-a dezintegrat si a luat foc.