PONT. Masinile second-hand din strainatate pot fi inmatriculate mult mai ieftin in Bulgaria Etape. Cumparati o masina ieftina din Germania, folositi-o trei luni, apoi o vindeti la piese de schimb Arpad Dobre Libera circulatie in UE si costurile foarte reduse pentru inscrierea in circulatie a unei masini in Bulgaria va scapa de plata primei inmatriculari. In judetele din vestul tarii, in special in Timis, sunt oferite spre vanzare masini neinmatriculate, aduse din strainatate, la preturi de cateva mii de euro. Chiar daca nu pare, afacerea este rentabila si pentru vanzator, si pentru cumparator.
Vanzatorul cumpara initial cu 1.500-2.500 de euro o masina second-hand functionala din Germania, apoi o vinde la noi cu 2.500-4.000 de euro. Romania este membra a UE, iar Legea privind libera circulatie a marfurilor permite vanzarea/cumpararea masinilor inmatriculate in tari din UE. Cumparatorul negociaza si poate obtine un autoturism mai vechi, dar bun, cu doar 3.000 de euro, de exemplu, si nici nu va plati cel putin inca 3.000 de euro ca taxa de prima inmatriculare. Cum? Conform legii, masinile cu numere straine pot circula neinmatriculate timp de maximum 90 de zile pe teritoriul altei tari decat cea unde sunt inscrise in circulatie. Dar tot datorita (avantaj pentru platitorii de taxe) sau din cauza (dezavantaj pentru Fisc) liberei circulatii, este greu de stabilit cand a inceput si cand expira intervalul de 90 de zile. Pentru rigoare, dupa expirarea celor 90 de zile masina, fie se va inmatricula (poate pana atunci se va desfiinta aceasta taxa aberanta ca marime), fie va fi vanduta pe bucati, la piese de schimb, operatiune din care se poate recupera chiar jumatate din pretul initial.
O alta solutie ar fi sa mergeti in Germania, sa cumparati o masina second-hand, apoi sa o inscrieti in circulatie in Bulgaria. Potrivit antena3.ro, taxa de prima inmatriculare la vecinii de la sud de Dunare este de 10 ori mai mica decat in Romania. Procedeul este simplu: romanii gasesc un cetatean bulgar care sa inmatriculeze masina pe numele lui, dupa care obtin de la acesta o procura pe viata prin care pot folosi autoturismul. Totusi, exista riscul ca bulgarul sa-si revendice masina.
Aberant este faptul ca romanii care-si cumpara o masina second-hand de import sunt obligati sa plateasca statului dublul sau chiar triplul pretului masinii. Pentru un autoturism strain, cu motor Euro 2, de 1.400-1.600 centimetri cubi, vechi de cel mult 4 ani, taxa este de 2.900-3.300 de euro (fara TVA). Pentru masini cu motoare de aceleasi marimi si vechime, dar non-euro, taxa ajunge la aproape 4.600 de euro.