ASEMANARE. Prototipul masinii lui Berceanu aducea foarte bine cu Suzuki Grand Vitara din imagine Fabricant. Cand spui Berceanu spui politician, ministru, PD, transporturi, industrie, afaceri ori scandal, amanta. Ar parea greu de crezut ca democratul s-a visat un Henry Ford al Romaniei, care sa produca masini proiectate si construite chiar de el. Si totusi, asa a fost! Bogdan Tiberiu Iacob Fostul ministru Radu Berceanu a visat sa dea lovitura cu o masina jeep 100% autohtona, construita de el. A dat chix, din pacate. Povestea ne-a relatat-o chiar el, nu fara regrete in glas, dar si cu o doza de optimism, spre final, din motive pe care le veti afla mai jos. Berceanu detine o firma, AVI SRL Craiova, specializata in constructii de caiace, canoe, skifuri, barci cu motor sau vele etc. La realizarea lor se folosesc materiale compozite, mase plastice armate, ultramoderne, bazate pe polietilena, propilena, carbon etc. Ele reprezinta, se spune, viitorul industriei auto. Acum cativa ani, politicianul a cunoscut, la o expozitie, un inventator roman, pe nume Francu, care transformase un ARO pana il facuse de nerecunoscut. Ideea a incoltit imediat: „I-am propus omului sa vina la Craiova, sa lucreze la firma mea si sa proiectam un vehicul autohton, pe care mai apoi sa il comercializam”, povesteste Berceanu. Zis si facut. Doi ani mai tarziu, masina, un jeep, era realizata. „Semana foarte bine cu Suzuki Grand Vitara”, spune Berceanu. „Eram foarte mandru de ea si credeam ca o sa dau lovitura. Eu cred ca ar fi avut succes. A venit insa momentul desteptarii: am descoperit ca legislatia din Romania nu ne dadea voie sa ne implinim visul. Ne-ar fi trebuit cateva milioane de euro numai ca sa o omologam. In plus, falimentul fabricii ARO Campulung ne-a lovit, si el, pentru ca noi ne bazam pe unele subansambluri de acolo. Daca o fabricam in America sau in alta parte, puteam fara probleme sa merg pe strada cu masina creata de mine, Gerula o botezasem; in Romania asa ceva era imposibil. A trebuit sa abandonez visul. Specialistul cu care lucrasem, pe care l-am tinut doi ani pe cheltuiala mea la hoteluri, in Craiova, s-a intors la Bucuresti, cu tot cu prototipul meu, si de atunci nu i-am mai vazut pe niciunul. Daca ar fi mers cu masina mea pe strada e imposibil sa nu il fi intalnit macar o data. Cine stie prin ce depozit o zacea…” mai spune, cu amaraciune, democratul. „Dar, adauga el, mai am inca absolut toate schitele, proiectele, fotografiile… Poate, intr-o zi o sa reiau proiectul”.
Si totusi, Berceanu nu se da batut cu totul. Acum, el se pregateste sa faca avere (si) din altceva: producerea si vanzarea de avioane mici. „In toamna o sa fie gata primul model de avion usor creat de mine, unul la care lucrez de vreo 20 de ani, iar de la anul sper sa demarez productia de serie. Acum doua saptamani, chiar, am fost la Dijon, la o fabrica de acolo, pentru unele contracte. O sa incep cu un model cu doua locuri, apoi cu patru si cu sase locuri”. Berceanu, care este si pilot licentiat, afirma ca piata din Romania a avioanelor usoare e pe cale sa explodeze si ca tot mai multi romani isi vor lua asemenea aparate. „Pana acum, exista peste 70 de detinatori de avioane usoare, iar numarul va creste spectaculos. Daca lucrurile merg cum sper eu, sunt sigur ca am sa dau lovitura cu aparatele mele” declara, optimist, fostul ministru.