METODA. Ungurii ne momesc cu promotii la sosea, in limba romana Satui de preturile mari si de reclamele inselatoare, romanii din vestul tarii au ales si anul acesta sa mearga la cumparaturi in Ungaria. Mai interesati ca oricand sa stimuleze consumul intern, afectat de criza globala, ungurii ii ademenesc pe romani cu promotii in limba romana, care pot fi intalnite – in premiera – pe drumul de la granita spre Budapesta. Dan Cristian In fiecare an, inainte de Sarbatori, romanii iau cu asalt magazinele din tara vecina. Cumparatorii spun ca la unguri preturile sunt cu cel putin 20% mai mici, iar acum incep reducerile reale, care ajung pana la 70%. „Am venit sa fac cumparaturi in Ungaria, nu doar preturile sunt mici, dar si calitatea e mai buna”, ne-a marturisit un roman care a venit pana la Mako, la 50 de kilometri de granita cu Romania, pentru a-si face cumparaturile de Craciun. „Am copii, nepoti, am venit sa iau dulciuri, sa le pun ceva in cizmulite si sub brad”, ne-a spus un alt bunic, intalnit in acelasi magazin. Si la Szeged e agitatie mare, ca si la Budapesta, aceste trei orase fiind favorite pentru cumparatorii romani. Confruntati cu o diminuare a consumului intern din cauza crizei financiare, ungurii si-au dat seama ca romanii sunt o sursa buna de castig. Ca sa atraga cat mai multi cumparatori din tara vecina, comerciantii au instalat, pe traseul dinspre vama spre Budapesta, reclame in limba romana, prin care sunt promovate reducerile. „Stim ca vin romanii in aceasta perioada la cumparaturi, de aceea am pus reclame in romana cu promotiile pe care le avem”, ne-a declarat o vanzatoare de la Mako. Daca zilele acestea, romanii cumpara mai mult produse alimentare din orasele de langa granita, inainte de Craciun, ei fac un drum mai lung, pana la Budapesta si chiar Viena, pentru ca merita, reducerile in marile centre comerciale fiind de 50% – 70%.
Febra cumparaturilor ia amploare si se pare ca romanii nu-si fac griji din cauza crizei. Ca in fiecare an, in preajma Sarbatorilor de iarna magazinele devin neincapatoare pentru multimea de oameni care se pregatesc de Craciun si Anul Nou. Ilfovenii, giurgiuvenii si alti locuitori ai zonelor apropiate Capitalei se imbulzesc in cele aproximativ 20 de hipermarketuri din Bucuresti. Aglomeratia, cozile la casele de marcat si certurile pe un loc de parcare au transformat Sarbatorile intr-un adevarat calvar. Ofertele promotionale ii atrag ca un magnet pe clienti la standurile cu produse electrocasnice, cozonaci, vin si brazi artificiali. (S.M.)