POEZIE. Sara pe deal… teraminul suna cu jale SOLITAR. Benedict Popescu, interpretand, in natura, o sonata la fierastrau Inedit. Benedict Popescu este singurul roman care canta la doua instrumente mai putin obisnuite pe aceste meleaguri: fierastraul si teraminul Razvan Mateescu Fiu de preot, nascut in 1950 in comuna Vulturesti, judetul Arges, Benedict a manifestat inca din copilarie o mare atractie pentru lumea sunetelor. A urmat in Bucuresti Facultatea de Fizica-Electronica, iar in paralel a devenit cantautor de muzica folk, cam in aceeasi perioada cu regretatul Vali Sterian. In 1982 incepe sa cante la fierastrau, un instrument neobisnuit, dar care ii da satisfactii pe masura. „Fierastraul muzical a aparut acum 300 de ani pe cele 5 continente simultan”, ne spune Benedict. „La inceputul secolului XX era la mare cautare printre artistii de vodeviluri, iar in 1920 se bucura de o popularitate imensa dincolo de ocean, astfel ca fabrica Mussehl&Westphall din Wisconsin a vandut 30.000 de astfel de instrumente intr-un singur an. Totul tine de elasticitatea lamei. Sunetul se obtine cu un arcus, in locul in care panza isi schimba curbura si care este mobil de-a lungul acesteia.” Una dintre cele mai cunoscute piese interpretate la fierastrau este tema muzicala a filmului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” interpretata de Robert Armstrong. Dupa absolvirea facultatii in 1974, Benedict Popescu a lucrat un timp ca asistent universitar, iar apoi ca cercetator la un institut in Baneasa. In 1999 a obtinut o bursa NATO in Anglia, unde avea sa ia contact pentru prima data cu un instrument muzical ciudat: theremin sau teramin.
Teraminul este singurul instrument muzical la care interpretul canta… fara sa il atinga. Ai impresia ca mangaie niste fire de paianjen sau strune invizibile. Functioneaza pe principiul oscilatoarelor cu frecventa de batai. Aparatul de emis sunete a fost inventat in 1919 de rusul Lev Termen in timp ce era student la Petrograd. Este alimentat electric, iar sunetul se obtine din diferenta de frecventa de la doua oscilatoare, unul cu frecventa fixata si celalalt cu frecventa variabila. Instrumentul are doua antene in raza carora se plimba mainile interpretului obtinandu-se astfel inaltimea sunetului si volumul. Compozitorul ceh Bohuslav Martinu a scris in 1944 „Fantezia pentru teramin, oboi, pian si instrumente cu coarde”. Gratie sunetului sau „cosmic”, teraminul a fost folosit in anii ’50 si ’60 ai secolului trecut, pentru a crea efecte de sunet in filmele S.F. „Teraminul a fost folosit prima oara in concert de formatiile Led Zeppelin, apoi de Portishead. Sunetul este asemanator celui emis de fierastrau. „Teraminul este cel mai greu instrument de cantat. Dar atunci cand reusesti sa interpretezi melodii adevarate, te simti extraordinar, e fabulos, senzatia e de plutire si zbor printre sunete. Spatiul dispare, corpul devine lumina. Parca atingi lumina si ea canta. Pentru a deveni un bun teraminist trebuie sa ai: o ureche muzicala foarte buna si un control precis al miscarii mainilor”, mai spune Benedict Popescu.