IMPERTURBABIL. Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, studiaza deocamdata sugestiile UE, referitoare la prima inmatriculare Vrere. Autoritatile au primit precizarile Comisiei Europene privind prima inmatriculare, iar noi le vom afla cand o sa vrea Guvernul Arpad Dobre Comisia Europeana a trimis de trei zile Romaniei punctul de vedere al UE fata de taxa de prima inmatriculare, dar autoritatile noastre tergiverseaza atat aplicarea modificarilor, cat si informarea contribuabililor romani. Potrivit Guvernului, Comisia Europeana (CE) „a sugerat clarificarea si definirea exacta a unor termeni privind taxa auto”. Trecand peste formularea diplomatica si fara sa ni se spuna despre ce e vorba concret, ni se „sugereaza” ca documentatia prezentata de autoritati n-a fost inteleasa de oficialii de la Bruxelles. In UE masinile „traiesc” 15 ani, iar in Romania, vreo 20 de ani, cu voie de la Fisc
Reamintim ca UE a avertizat inca de la inceputul acestui an ca, prin taxa de prima inmatriculare, Romania e pe punctul de a incalca Tratatul de aderare. De voie, de nevoie, autoritatile noastre au trimis niste modificari ale nivelurilor acestei taxe. Cat de bine si-au facut „temele” guvernantii nostri rezulta din reactia „profesorilor” de la CE: UE are nevoie de clarificari si definiri exacte ale termenilor privind taxa auto. Se pare ca CE ar fi solicitat Romaniei sa modifice taxa auto pentru a reflecta mai bine deprecierea in timp a valorii masinilor, potrivit unor surse oficiale, citate de Mediafax. In plus, CE ar fi cerut autoritatilor noastre sa opereze „o scadere mai abrupta” a nivelului taxei la masinile vechi si sa fie avuta in vedere o durata medie de viata a automobilelor de 10-15 ani, fata de 20 de ani, cat a propus Ministerul Economiei si Finantelor (MEF).
Propunerile MEF vizeaza: – cresterea la 170 de euro a taxei pentru masinile noi, cu motor euro 4 de 1,4 l, si scaderea taxei la 190 de euro la masinile de 1-2 ani, respectiv la 100 de euro pentru cele de 4-5 ani; – dublarea taxelor la masinile cu motor euro 3: de la 536 de euro la 1.100-1.200 de euro la motoarele de 1,4 l si de la 612 euro, la circa 1.300 de euro pentru cele de 1,6 l.; – scaderea taxelor la masinile vechi de 7-8 ani cu circa o treime, la 660 de euro pentru motoarele de 1,4 l si la circa 760 de euro pentru cele de 1,6 l etc.
Cea mai recenta statistica arata ca, in primele cinci luni, din taxa de prima inmatriculare s-au strans peste 62 milioane de euro, din care peste 10 milioane doar in Bucuresti. Fiscul estimeaza ca, pana la finele anului, se vor incasa peste 230 milioane de euro.