Soferii sunt din ce in ce mai inventivi atunci cand vine vorba sa economiseasca bani pentru carburant. Romanii au preluat o idee din Occident, pe care au adaptat-o, reducand substantial costurile carburantului.
Metoda merge aplicata numai la masinile mai vechi, care functioneaza pe motorina. Fenomenul e din ce in ce mai des intalnit in Romania, iar cei care au testat pentru prima data piata au fost taximetristii. Oamenii si-au dat seama ca in cazul unui motor diesel, care functioneaza cu motorina, se poate folosi ca si combustibil alternativ uleiul de gatit!
Ideea nu este insa romaneasca, pentru ca in Occident exista deja rafinarii specializate care produc ulei din rapita ori din deseuri de ulei alimentar, care este transformat in biodiesel, si vandut la pompa, iar soferii il folosesc in locul motorinei, sau in combinatie cu motorina, la benzinarie. Romanii nu gasesc insa biodiesel in Romania, pentru ca pe piata locala, uleiul uzat este colectat de firme specializate si merge la export in Occident, o data cu culturile de rapita
.
Ulei de shaormerie, in loc de biodiesel
Soferii romani s-au dovedit insa inventivi si au inlocuit biodieselul cu o varianta autohtona, uleiul de la shaormerie! Cel putin in timpul verii, multi dintre soferi cumpara masiv uleiul ars de la fast-fooduri si shaormerii, pentru a-l folosi drept combustibil. El nu poate fi insa turnat pur si simplu in rezervor.
“Eu cumpar uleiul ars cu un pret de aproximativ 1,5 lei pe litru, dar este plin demizerie, resturi arse, la fund e mazga. Uleiul il pun pe aragaz, in vase mari, il incalzesc pana ce se lichefiaza, iar apoi il filtrez. Folosesc o palnie si bidoane de 5 litri, si il torn printr-un filtru confectionat dintr-un tricou vechi. Filtrul se incarca foarte repede cu resturi de prajeala si trebuie aruncat. In bidon ramane ulei limpede” a explicat Gabi, unul din soferii care foloseasc aceasta metoda. “Toata vara trecuta am circulat pe ulei de shaormerie. Am mers de doua ori dus intors pana in Moldova, o data la mare, am strabatut Bucurestiuul in lung si-n lat. Am facut cateva mii de kilometri” a spus soferul.
Amestecul se face in proportii egale
Deseul de ulei de la shaormerie si restaurant se foloseste insa in combinatie cu motorina de la pompa. Motorul diesel al masinii functioneaza foarte bine si numai cu uleiul ars, insa acesta este de palmier, iar uleiul este destul de vascos, existand riscul de a infunda filtrele si injectoarele masinii. “Cea mai sigura metoda este amestecul in proprtie de 50% cu motorina. Se toarna mai intai uleiul in rezervor, iar apoi se alimenteaza cu motorina. Pui 5 litri de ulei, adaugi 5 de motorina. In acest fel se face si amestecul bine datorita presiunii de la pompa” a mai spus Gabi. In timpul verii, cand temperaturile de afar sunt ridicate, se poate mari proportia de ulei din amestec.
Metoda aceasta este indicata vara, pentru ca temperaturile ridicate mentin uleiui ars in stare lichida. Cum da frigul, acesta se ingroasa, isi mareste densitatea, si poate face mai mult rau decat bine motorului. Soferii au gasit remediul si pentru asta. “In perioada de iarna, nu mai folosesc ulei de la shaormerie, ci ulei de la supermarket, de floarea soarelui. Este ceva mai subtire si ramane asa si la temperaturi mai scazute. Modalitatea de amestec cu motorina este aceeasi” a mai aratat Gabi
Economie de 30%
Renteaza insa acest efort din punct de vedere al costurilor? Cu certitudine, da, mai ales in perioada in care motorina a sarit la pompa de 6 lei litrul. Uleiul ars cumparat de la shaormerie costa 1,5/ lei litrul, iar cel de la magazin, de floarea soarelui, intre 3,5 si 4 lei. In combinatie cu motorina, rezulta o economie mai mare pe timpul verii, de aproximtiv 30%, si ceva mai mica iarna.
Din punct de vedere al sigurantei utilizarii uleiului asupra motorului masinii parerile sunt impartite. Formurile automobilistilor sunt pline de pareri pro sau contra. Este stiut insa ca in anul 1900, inventatorul motorului Diesel, Rudolf Diesel, si-a prezentat inventia functionand pe ulei de alune, pentru ca motorina nu exista in acele timpuri. “Exploatarea este sigura pentru motoarele diesel clasice, respectiv pentru masinile mai vechi, daca se pastreaza proportia amestecului. Chiar arderea va fi mai buna, iar consumul de carburant se reduce, pentru ca temperatura de ardere a uleiului este mai ridicata. Singurul dezavantaj este faptul ca filtrul de combustibil va fi schimbat mai des, pentru ca se colmateaza cu resturile de ulei” a explicat Emil, un mecanic auto care “merge” si el pe amestecul de ulei. “Si bineinteles, mirosul. In urma masinii chiar miroase a bucatarie, a ulei ars in tuci” a mai spus el.
CITESTE SI: Solutiile minune pentru dezghetarea masinii in timp record! Cum sa faci sa nu ingheti pe langa autoturism
(M.N.)