BAC 2014 - Stresul din preajma Bacalaureatului este pe masura importantei examenului. Emotiile sunt firesti, dar nu neaparat constructive. Psihologul Andreas Hniatiuc va spune cum puteti sa faceti fata cu bine stresului provocat de BAC.
BAC 2014 – Emotiile unui astfel de examen sunt cauzate tocmai de anvergura evenimentului si, de cele mai multe ori, sunt amplificate in mod artificial de catre cei din jurul elevului, respectiv familia, profesorii sau prietenii. Ca parinti ar trebui sa ajutam copilul ca constientizeze valoarea si dificultatea reala a unui astfel de examen, astfel incat sa nu declansam motive suplimentare de ingrijorare. In acelasi timp, ar trebui sa ne implicam activ in organizarea si optimizarea programului zilnic al copilului (activitati de studiu, activitati recreative, activitati de tip casnic).
De cele mai multe ori, parintii sunt mai panicati decat copiii inaintea unui astfel de eveniment. Grijile acestora sunt cauzate de lipsa de control asupra situatiei, ca factori de decizie, transformadu-se in simpli spectatori ai unui eveniment care poate cantari decisiv asupra viitorului copilului. In fata unui astfel de eveniment, parintii nestiind cum sa gestioneze stresul cauzat de confruntarea cu situatia reusesc sa induca, de cele mai multe ori involuntar, presiunea copilului.
Desi este pus in fata unui examen important ce presupune responsabilitate, copilul nu ar trebui privat de activitatile de timp liber precum plimbari, iesiri cu prietenii, socializare sau calculator. Dupa un travaliu intectual intens, are nevoie si de astfel de activitati pentru a se echilibra, pentru gasi ulterior resursele emotionale si motivationale in vederea finalizarii activitatilor de tip intelectual. Trebuie sa existe un echilibru intre activitatile de timp liber si cele de invatare, raportul dintre acestea fiind determinat de mai multe variabile, precum capacitatea concentrare a copilului si viteza de asimilare a informatiilor, gradul de toleranta la suprasolicitare sau frustrare, nivelul intelectual sau gradul de dificultate al informatiilor.
Recomandarile presupun ca activitatile alocate studiului sa fie desfasurate pe parcursul zilei si nu in timpul noptii, dar sunt si cazuri speciale.
Atunci cand ritmul este setat in vederea desfasurarii activitatilor de invatare pe timpul noptii ar trebui cumva respectat intru cat schimbarile bruste ar contribui la scaderea randamentului.
Ceea ce conteaza in astfel de situatii este eficienta copilului in acord cu volumul si gradul de dificultate al informatiilor asimilate.
In ceea ce priveste meniul copilului, se recomanda sa fie variat si permanent echilibrat, incluzand carne slaba, fructe si legume, combinand perfect cantitatile de lipide, glucide si proteine.
Recomandarile cu referire la alimentatie ar fi mai degraba legate de orarul meselor, acesta trebuind sa tina cont de programul probelor de la Bacalaureat, cu atat mai mult cu cat exista si probe orale sau de probe ordin fizic-sportiv.
Ar trebui evitate stimulentele, pastilele si bauturile cu efect energizant care au un continut crescut de cafeina, intrucat actiunea acestora este de scurta durata, creeaza in general dependenta, iar toleranta la administrarea lor se castiga relativ rapid fiind necesara cresterea dozei cu efect direct in amplificarea reactiilor secundare nedorite (iritabilitate, tahicardie, deshidratare etc ).
In general, se recomanda parintilor ca in aceasta perioada sa fie cat mai putin critici, in masura in care realitatea obiectiva permite acest lucru si sa le acorde mai mult suport copiilor. Sa stabileasca raporturi optime din punct de vedere emotional cu ei, fara excese precum agresivitate sau violenta fizica sau verbala, fara amenintari, sa se implice in planificarea activitatilor si prioritatilor din viata copilului, in sens pozitiv, si sa stabileasca o relatie autentica cu acesta. Se stie faptul ca in fata unor examene sau probe decisive, de cele mai multe ori, cei care reusesc nu sunt neaparat cei care dispun de un coeficient ridicat al inteligentei generale, ci cei care dispun de un nivel ridicat al inteligentei emotionale.
Sunt persoane care invata sau repeta materialele pana in ultima clipa, cu o zi inainte de examen si sunt persoane care parcurg materia din timp si isi permit „luxul” de a se odihni si „relaxa” emotional cu o zi-doua inaintea examenului. Acest aspect este strans legat de stilul de viata sau de lucru al elevului. De multe ori presiunea examenului este atat de mare, incat inaintea acestuia se instaleaza asa-zisa uitare aparenta. Elevul traieste sentimentul ca nu isi mai aminteste ceea ce a invatat, se instaleaza panica si are tendinta de a reparcurge informatiile invatate pana in ultima clipa.
Inaintea unui astfel de examen este bine ca timpul, mai ales cel liber sa fie foarte bine gestionat si organizat. Nu se recomanda distractii in exces sau irosirea timpului inainte unui de eveniment. Este recomadat ca elevul sa fie mobilizat in vederea depasirii examenului pentru ca ulterior sa poata pleca intr-o binemeritata vacanta. Aceasta nu inseamna sa fie privat de iesiri din casa sau de activitati de tip social. Plecarea in vacanta trebuie sa aiba loc dupa depasirea evenimentului, chiar si in situatiile in care elevul pica examentul, acestuia trebuie sa i se acorde o scurta vacanta in care sa se redreseze emotional si motivational. Privarea si sanctionarea ar duce la blazare si abandon.
CITESTE SI: